خلاصة:
در محیطهای کاملا رقابتی امروزی، سازمانهایی میتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و دراین محیط باقی بمانند که به نحو بهتری از منابع خود بهره برداری نموده و بهره وری خود را افزایش دهند. یکی از منابع مهم سازمانی نیروی انسانی میباشد. و توانمند سازی به عنوان ابزاری شناخته شده که مدیران به وسیله آن قادر خواهند بود سازمانهای امروزی را که دارای ویژگیهایی چون تنوع کانالهای نفوذ، رشد و اتکاء به ساختار افقی و شبکهای، حداقل شدن فاصله ی کارکنان از مدیران و کاهش تعلق سازمانی میباشد به طور کارآمد اداره کنند. توانمند سازی با پرورش کارکنانی با انگیزه و توانا به این مدیران امکان خواهد داد در برابر پویاییهای محیط رقابتی به سرعت و به طور مناسب عمل نموده، موجبات برتری رقابتی سازمانشان را فراهم آورند. بررسی عملکرد به عنوان یکی از مقولههای مدیریت عملکرد ابزار مناسبی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف کارکنان در توانمند سازی منابع انسانی در عصر حاضر است در صورتی که بررسی عملکرد به صورت حرفهای طراحی و اجرا شود، میتواند بخشی از مشکلات فراوری توسعه را در عصر حاضر در بر داشته باشد. هر برنامه مدیریت عملکرد بر میزان قابلیت آن در اندازهگیری عملکرد بستگی دارد. نظامهای سنتی ارزیابی عملکرد فاقد کارایی لازم در ارتقاء بهره وری نیروی کار میباشند لذا نیاز به چرخش از این نوع نظامها به نظامهای نوین مدیریت عملکرد به نحو چشمگیری محسوس است. مدیریت عملکرد، به عنوان یکی از نظامهای مدیریت منابع انسانی نقش مهمی را در بهبود عملکرد کارکنان و همسویی عملکرد آنان با اهداف کلان سازمانها و در نتیجه بهبود عملکرد سازمانها ایفا مینماید.
In today's highly competitive environment, organizations can continue to operate and remain in that environment to better utilize their resources and increase their productivity. One of the important organizational resources is human resources. And empowerment is recognized as a tool by which managers will be able to provide today's organizations with features such as diversity of channels of influence, growth and reliance on horizontal and network structure, minimizing employee distance from managers and reducing organizational affiliation. Manage efficiently. Empowerment by nurturing motivated and capable employees will enable these managers to act quickly and appropriately against the dynamics of the competitive environment, providing the competitive advantage of their organization. Performance review as one of the categories of performance management is a good tool to identify the strengths and weaknesses of employees in human resource empowerment in the present age. If performance review is designed and implemented professionally, it can be part of the development processing problems. Include in the present age. Each performance management program depends on its ability to measure performance. Traditional performance appraisal systems lack the necessary efficiency to improve labor productivity, so the need to shift from such systems to new performance management systems is significantly felt. Performance management, as one of the human resource management systems, plays an important role in improving the performance of employees and aligning their performance with the overall goals of organizations and thus improving the performance of organizations.
ملخص الجهاز:
تعاريف مفهومي توانمندسازي، برنامه هاي توانمند سازي، راهکارهاي توانمند سازي کارکنان ، توانمند سازي و بهره وري، مـديريت عملکرد، الگوي توانمندسازي منابع انساني در اجراي مديريت عملکرد مقدمه در جهان رقابتي امروز که بهره وري در همه زمينه ها افزايش يافته است ، تنها سازمانهايي مي توانند در اين دنياي پرتلاطم باقي بمانند که به بهترين وجه از منابع خود استفاده نموده و بيشترين بهره وري را داشته باشند.
معيار سنجش موفقيت هرسازمان ، ميزان مطلوبيت عملکرد کارکنان آن سازمان ميباشد بنابراين براي سنجش موفقيت سازمانها به نظامهاي منابع انساني مترقي ميباشد که بتوانند با ارائه راهکارهاي مناسب و ايجاد هماهنگي لازم بين اهداف سازمان و اهداف کارکنان ، بر بهره وري کل مجموعه بيافزايد و سازمان را در رسيدن به اهداف خود هر چه بيشتر ياري نموده و به پيش ببرند، با توجه به ديدگاه فوق نظامهاي اداري سنتي که صرفا به سنجش و ارزيابي عملکرد با ديدگاه تنبيهي مي پردازند، عملا از کارايي لازم جهت ايفاي نقش در جهان امروزي برخوردار نيستند نظامهاي سنتي باعث ايجاد تعهد سازماني لازم در کارکنان نميشوند و ازاين لحاظ داراي نقصان ميباشند چه اين گونه نظامها با توجه به ديدگاه تنبيهي که نسبت به ارزيابي عملکرد کارکنان دارند، بااعمال کاهش منزلت کارکنان با تعليقات انضباطي و پرداختي باعث عدم تعهد کارکنان ميگردند.
استفاده از مدل بهبود سازمان براي ارزيابي اثربخشي سازماني زمينه هاي پياده سازي مديريت عملکرد را بهتر فراهم مي کند زيرا مدل فوق بر مواردي همچون رفتار سرپرستان 1- PERFORMANCE MANAGEMENT نسبت به زير دستان ، روحيه جمعي، اعتماد متقابل و آزادي مديريت در هدف گذاري تأکيد دارد براي ترکيب و هماهنگي اهداف و نيازهاي سازمان به منظور رشد سازمان و بهبود سيستم بايد دانش و تکنيک هاي علوم رفتاري به کار گرفته شود تا سازماني به وجود آيد که در آن توانايي هاي هر يک از اعضا به طور کامل مورد استفاده قرار گيرد.