خلاصة:
این پژوهش به منظور پیکره بندی مختصات فردی مؤثر در راه اندازی شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها انجام گرفته است. با توجه به هدف و ماهیت تحقیق از روش تحقیق آمیخته اکتشافی از طریق تلفیق روش های کیفیو کمی استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل رؤسا، معاونین، روسای دانشکده ها، مدیران مرکز رشد دانشگاه ها و مدیران گروه ودربخش کمی اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان گیلان می باشد. برای نمونه گیری در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدف مند و در بخش کمی از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب استفاده شد. در بخش کیفی تعداد 13 نفر در فرآیند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعه آماری 869 نفر، به صورت تصادفی طبقه ای متناسب، 267 نفر مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته است که پس از تائید روایی و پایایی (847/0 =a ) در جامعة مورد نظر توزیع گردید. در بخش استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی در سطح 95/0 با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 و لیزرل 88/8 استفاده شده است. در بخش کیفی،30 مؤلفه شناسایی گردید، که طبق نتایج مصاحبه ها بیشترین فراوانی مربوط به مؤلفه های اعتماد فرد به سیاست های دولت و جامعه و اعتماد فرد به سیاست های دانشگاه می باشد که نظر 69 درصد از مصاحبه شوندگان را در بر می گرفت. در بخش کمی، یافته ها نشان داد که بیشترین ضریب تاثیر مربوط به مؤلفة خلاقیت و نوآوری فرد با (77/0 ) و کمترین ضریب تاثیر گذاری مربوط به مؤلفة تمایل فرد به داشتن استقلال با (41/0 ) بود. همچنین، مدل پژوهش، با شاخص های برازش و ضرایب استاندارد مورد تائید قرار گرفت.
ملخص الجهاز:
در تحقيقي که تاري، مرادي و ابراهيم پور(١٣٩٤) با عنوان بررسي عوامل مؤثر بر رشد و موفقيت شرکت هاي دانش بنيان انجام داده اند، بيش از ٧٠ درصد از مصاحبه شوندگان عوامل فردي را مهم ترين عامل در شکل گيري هر ايده اي دانسته اند.
خياطيان، الياسي و طباطبائيان ( ١٣٩٥) در بررسي عوامل تأثير گذار بر پايداري شرکت هاي دانش بنيان، عوامل فردي مؤسسين را بسيار با اهميت دانسته اند و نتايج تحقيق آنها نشان مي دهد که ، عوامل فردي مؤسسين شامل ١٦ مقوله از قبيل ميانگين سني مناسب ، سطح تحصيلات، اعتبار حرفه اي، تجربه کارآفريني، تجربه تأسيس شرکت نوپا، تجربه مديريتي، تجربه فني و تخصصي، تجربه کاري در صنعت مربوط، تجربه همکاري مشترک، روحيه کار تيمي، تخصيص وقت کافي و مشارکت ، ارتباط و تعامل با محافل دولتي، وجود فرد کليدي، وجود ايده، هدفمندي، تعهد، فرهنگ متناسب با شکل گيري شرکت ، مي باشد.
در اين پژوهش تلاش گرديده است طي يک بررسي کيفي و کمي، با مروري بر ادبيات موجود و تحقيقات انجام شده و با انجام مصاحبه از تعداد ١٣ نفر از صاحب نظران دانشگاهي و تهيه و تدوين پرسشنامه و توزيع آن بين اساتيد دانشگاه هاي آزاد اسلامي در استان گيلان، پيکره بندي مختصات فردي مؤثر بر راه اندازي شرکت هاي دانش بنيان در دانشگاه ها ارائه گردد.
تاري و همکاران (١٣٩٤) تحقيقي با عنوان " بررسي عوامل مؤثر بر رشد و موفقيت شرکت هاي دانش بنيان " به اين نتيجه رسيده اند که ريسک پذيري بالاي ايده پرداز و شناخت وي از کسب و کار مورد نظر و تقاضاي بازار از جمله اصلي ترين عوامل فردي است که سبب موفقيت شرکت در مراحل مختلف دورة عمر مي باشد.