خلاصة:
مناطق نمونه گردشگری یکی از ارکان توسعه گردشگری در کشور است که میتواند زمینه ساز رونق اقتصادی پویا در این بخش باشد. تدوین الگوهای برنامه ریزی استراتژیک در مناطق نمونه گردشگری، زمینه و بستر پیشرفت علمی و هدفمند گردشگری در کشور را مهیا خواهد ساخت. در همین راستا در این مطالعه با استفاده از رویکرد برنامه ریزی استراتژیک، مدل تدوین راهبردها و راهکارهای توسعه گردشگری در منطقه نمونه گردشگری انشان در استان خوزستان تدوین گردید. برای شناخت راهبردهای برنامه ریزی گردشگری در منطقه نمونه گردشگری انشان از مدل کمی تحلیل SWOT استفادهشده است. شناخت نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدیدها از منظر ۶ معیار جغرافیایی- طبیعی، زیست محیطی، اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی، کالبدی- زیرساختی و گردشگری مورد تحلیل قرارگرفته است. نتایج ارزیابی کمی عوامل داخلی و خارجی نشان داد اولویت اول برنامه ریزی استراتژیک در منطقه اجرای راهبردهای توسعه ای (SO) است. بعد از آن راهبردهای مدیریت کنترلی (ST)، در مرحله بعد راهبردهای مدیریت کلان نگر (WT) و درنهایت راهبردهای مدیریت زیرساختی (WO) در منطقه موردتوجه باید قرار گیرد. مطابق اولویت تعیین شده برای استراتژی ها، مهمترین راهکارهای اجرایی در منطقه، پتانسیل یابی و توسعه گردشگری جنگل و کوهستان، گردشگری ساحلی- آبی و روستایی است و در اولویت دوم صیانت پویا از منابع طبیعی و کنترل و مدیریت گردشگران است.
ملخص الجهاز:
در همين راستا در اين مطالعه با استفاده از رويکرد برنامه ريزي استراتژيک ، مدل تدوين راهبردها و راهکارهاي توسعه گردشگري در منطقه نمونه گردشگري انشان در استان خوزستان تدوين گرديد.
براي شناخت راهبردهاي برنامه ريزي گردشگري در منطقه نمونه گردشگري انشان از مدل کمي تحليل SWOT استفاده شده است .
نتايج ارزيابي کمي عوامل داخلي و خارجي نشان داد اولويت اول برنامه ريزي استراتژيک در منطقه اجراي راهبردهاي توسعه اي (SO) است .
موسوي و همکاران (١٣٩٥) با استفاده از ماتريس SWOT و روش ديماتل ، عوامل مؤثر بر برنامه ريزي توسعه گردشگري در شهرستان ماکو را شناسايي و تأثير اين عوامل را بر اساس تأثيرگذاري و تأثيرپذيري آن ها مورد تحليل قرار دادند.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١: موقعيت جغرافيايي منطقه نمونه ٢-٢- روش مطالعه در اين مطالعه براي شناخت راهبردهاي برنامه ريزي گردشگري در منطقه نمونه گردشگري انشان از مدل تحليلي SWOT استفاده شده است (٢٠٠١ ,Julianna).
در اين مطالعه در ابتدا از منظر ٦ معيار جغرافيايي- طبيعي ، زيست محيطي ، اجتماعي - فرهنگي ، اقتصادي ، کالبدي - زيرساختي و گردشگري ، نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهديدها در منطقه بر اساس تحليل عوامل داخلي و خارجي مؤثر شناسايي شد.
نتيجه ارزيابي عوامل داخلي مؤيد اين است که نقاط قوت منطقه مسلط بر نقاط ضعف آن براي برنامه ريزي گردشگري است .
8 Strategic Planning of Tourism Development in Anshan tourism sample region in Khozestan Province Beytollah Mahmoudi1, Samereh DerakhshanHoureh2* 1- Institute for Faculty of Natural Resources and Earth Sciences, Shahrekord University.