خلاصة:
Aims: Pregnancy is an important part of a womanchr('39')s life, and the growth of the fetus and its health depend on the health and well-being of the mother. Therefore, this study aimed to systematically investigate the studies conducted based on models and theories of health education and health promotion in pregnant womenchr('39')s nutritional interventions in Iran.
Information & Methods: In order to access Persian articles in Iran and Iranian articles published abroad, related domestic banks (Magiran, SID, IranDoc), foreign (Web of Science, Scopus, Proquest, PubMed, Medlibe) as well as Google Scholar search engine, the search was conducted between 1990 and 2019. The Cochrane checklist was used to evaluate the quality of the articles. To avoid bias in the study, the data were analyzed by two researchers entirely independently. Any disagreement between the researchers was examined by a third party.
Finding: Out of 203 articles, finally, eight articles entered the final list. Thus, the final articles were based on the model of Health Belief, Social Cognitive Theory, BASNEF model, and Pender model of health promotion. The Health Belief Model was most used to improve the studied variables.
Conclusion: Intervention program based on Models of health education and health promotion has a vital role in promoting the nutritional behaviors of pregnant women. Hence, paying attention to other models and theories of health education and health promotion can be helpful.
اهداف: بارداری دوران مهمی از زندگی یک زن است و رشد جنین و سلامتی او بستگی به سلامت و تغذیه خوب مادر دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی مطالعات انجام شده مبتنی بر الگوها و نظریه های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در مداخلات تغذیه ای بر روی زنان باردار در ایران، به شیوه نظام مند انجام شده است.
اطلاعات و روش ها: به منظور دستیابی به مقالات فارسی داخل کشور و مقالات ایرانی چاپ شده در خارج از کشور، بانک های داخلی مرتبط(magiran،، SID،IranDoc)، خارجی( Web of Science، Scopus،Proquest ، PubMed، Medlibe) و همچنین موتور جستجوگر Google Scholar بدون محدودیت زمانی بر اساس بیانیه PRISMA جستجو انجام گردید. برای جلوگیری از سوگیری در مطالعه، جستجو، انتخاب مقالات، ارزیابی کیفی مقالات و استخراج داده ها توسط دو نفر از محققان به صورت کاملا مستقل از هم انجام شد. هر گونه اختلاف نظر بین محقق، توسط نفر سوم مورد بررسی قرار گرفت. و در نهایت 8 مقاله دارای معیار ورود به مطالعه مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: از 8 مطالعه بررسی شده، 4 مطالعه مبتنی بر مدل مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی، 2 مطالعه مبتنی بر نظریه ی شناختی اجتماعی، 1 مطالعه مبتنی بر مدل بزنف و 1 مطالعه مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر انجام شده بود. مدل اعتقاد بهداشتی بیشترین کاربرد و کارایی را در بهبود متغیرهای مورد مطالعه به خود اختصاص داد. پیامد مداخلات طیف گسترده ای از بهبود در وضعیت سازه ها و ارتقای رفتارهای تغذیه ای زنان باردار را شامل می شد.
نتیجه گیری: برنامه مداخلات مبتنی بر مدل ها و نظریه های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت نقش بسیار مهمی در ارتقای رفتارهای تغذیه ای زنان باردار از خود نشان می دهند. از این رو، توجه به سایر الگوها و نظریه های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت می تواند مفید باشد.