خلاصة:
استمرار در به کارگیری دیدگاههای پسااستعماری,» توجه گستردهی بسیاری از منتقدان
را به آثار نویسندگان آفریقایی - آمریکایی جلب کرد؛ آنچنان که در اواخر دههی هفتادء این
دیدگاه به شکلی مستقل به نقد این آثار پرداخت. به طور کلی رویکرد آفریقایی -
آمریکایی» همان گونه که از نامش پیداست ویژگیهای ادبیات آفریقایی و آمریکایی را
به طور همزمان داراست و در درجهی اول به نادیده گرفته شدن سیاهپوستان در جوامع
سفیدپوست و مسئلهی تبعیض نژادی میپردازد. اعتراضات در مقابل این نوع سرکوب. ,
در آثار ادبی بسیاری از نویسندگان سیاهپوست نشان داده شده است که از جملة مهمترین
آنان, لنگستون هیوزء شاعر مدرن و نمایشنامهنویس معروف است. او به عنوان چهرهی
فعال و بهیادماندنی رنسانس هارلمهمواره خواهان عدالت و تساوی در جامعه بوده
است و میتوان او را از جمله چهرههای ادبی آرمان گرا به شمار آورد.
ملخص الجهاز:
کليد واژه ها: پسا استعماري (Post-Colonialism)، دو گانگي (Double Voicedness ) رنسانس هارلم (Harlem Renaissance)، نژادپرستي درون نژادي (Intra-Racial Racism)، نمايش نامه ي دورگه (Mulatto) 1- Mulatto ٢- نمايشنامه نويس و داستان نويس آمريکايي - Langston Hughes ٣ - ghaemi@kiau.
لازم به ذکر اســت که به ندرت مي توان کسي را 1 - James Mercer Langston Hughes 2 - Joplin-Missouri 3 - New York 203 شـمـاره ٦، بـهـار ١٣٩٠ يافت که او را به عنوان نمايشنامه نويس تلقي کند; به عبارت ديگر هيوز به عنوان يک نمايشــنامه نويس و يا حتي داســتان نويس ناشناخته اســت .
(الام ٢،٢-١) هيوز در مقابل جامعه ي ســياه پوســتان ، احساس وظيفه داشت و اين امر سبب شد ١ - يک نهضت هنري و ادبي آفريقايي - آمريکايي بوده که در دهه هاي ١٩٢٠ و ١٩٣٠ جريان داشته است .
اميد اســت که اين خوانش تحليل 1- Bienvenu 2- Bloom’s Modern Critical Views: Langston Hughes 3- Harold Bloom 205 شـمـاره ٦، بـهـار ١٣٩٠ گرانــه تا حدي بتواند هيوز را به عنوان يک نمايشــنامه نويــس ، و رويکرد آفريقايي - آمريکايي را به عنوان يک ديدگاه ادبي معرفي نمايد.
تجسم اعتراض به عنوان يکي از رهبران اصلي رنســانس هارلم ، نقش فعال هيوز در زمينه ي تئاتر بسيار حائز اهميت اســت و نمايشنامه ي «دورگه » به بهترين شکل ممکن ، ديدگاه هاي اين شخصيت ادبي را به تصوير مي کشد.