خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه جهتگیری هدف و اهمالکاری با فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش میانجی انسجام تحصیلی و اجتماعی انجام شد. طرح مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال تحصیلی 99-1398 بودند که بر اساس فرمول کوکران 303 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامههای جهتگیری هدف (الیوت و مکگریگور، 2001)، اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984)، فرسودگی تحصیلی (شافلی و همکاران، 2002) و انسجام تحصیلی و اجتماعی (ترنزینی و پاسکارلا، 1980) جمعآوری و با روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار Amos نسخه 24 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که جهتگیری هدف و اهمالکاری تحصیلی بر انسجام تحصیلی و اجتماعی و فرسودگی تحصیلی و انسجام تحصیلی و اجتماعی بر فرسودگی تحصیلی تاثیر مستقیم و معنادار و جهتگیری هدف و اهمالکاری تحصیلی با میانجی انسجام تحصیلی و اجتماعی بر فرسودگی تحصیلی تاثیر غیرمستقیم و معنادار داشتند (05/0>P). با توجه به نتایج، برای کاهش فرسودگی تحصیلی میتوان برنامههایی بر اساس جهتگیری هدف، اهمالکاری و انسجام تحصیلی و اجتماعی طراحی و از طریق کارگاههای آموزشی اجرا کرد.
This research aimed to investigating the relationship of goal orientation and procrastination with academic burnout with mediating role of academic and social integration. The study design was cross-sectional from type of correlation. The study population was all nursing students of Bojnourd University of Medical Sciences in the academic year of 2019-2000, which based on Cochran's formula, 303 people were selected as a sample by multi-stage cluster sampling. Data collected with the questionnaires of goal orientation (Elliot & McGregor, 2001), academic procrastination (Solomon & Rothblum, 1984) academic burnout (Schaufeli & et all, 2002) and academic and social integration (Terenzini & Pascarella, 1980) and were analyzed by structural equation modeling method in Amos version 24 Software. The findings showed that goal orientation and academic procrastination on academic and social integration and academic burnout and academic and social integration on academic burnout had a direct and significant effect and goal orientation and academic procrastination with mediating of academic and social integration on academic burnout had an indirect and significant effect (p < 0.05). According to the results, to reduce academic burnout can be designed programs based on goal orientation, procrastination and academic and social integration and implemented through educational workshops.
ملخص الجهاز:
داده ها با پرسشــنامه هاي جهت گيري هــدف (اليوت و مک گريگور، ٢٠٠١)، اهمال کاري تحصيلي (ســولومون و راثبلوم ، ١٩٨٤)، فرســودگي تحصيلي (شــافلي و همکاران ، ٢٠٠٢) و انسجام تحصيلي و اجتماعي (ترنزيني و پاسکارلا، ١٩٨٠) جمع آوري و با روش مدل يابي معادلات ســاختاري در نرم افزار Amos نسخه ٢٤ تحليل شدند.
Aunola, Sorkkila, Viljaranta, Tolvanen & Ryba 3.
Wang, Guan, Li, Xing & Rui 5.
Retelsdorf, Butler, Streblow & Schiefele 9.
Byl, Struyven, Meurs, Bieke, Tom, Nadine & Koen 7.
Lakhal, Mukamurera, Bedard, Heilporn & Chauret 8.
در نتيجه ، پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه جهت گيري هدف و اهمال کاري با فرسودگي تحصيلي با توجه به نقش ميانجي انسجام تحصيلي و اجتماعي انجام شد.
Schaufeli, Martinez, Marques-Pinto, Salanova & Bakker 5.
نتايج شاخص هاي برازندگي مدل رابطه جهت گيري هدف و اهمال کاري تحصيلي با فرسودگي تحصيلي با توجه به نقش ميانجي انسجام تحصيلي و اجتماعي در جدول ٣ و مدل مذکور در شکل ١ ارائه شد.
نتايج شاخص هاي برازندگي مدل پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) طبق نتايج جدول ٣، مدل رابطه جهت گيري هدف و اهمال کاري تحصيلي با فرســودگي تحصيلي با توجه به نقش ميانجي انسجام تحصيلي و اجتماعي برازش مناسبي دارد.
مدل برازش شده پژوهش نتايج فرضيه هاي پژوهش براي بررسي اثرهاي مستقيم و غيرمستقيم در مدل رابطه جهت گيري هدف و اهمال کاري تحصيلي با فرســودگي تحصيلي با توجه به نقش ميانجي انسجام تحصيلي و اجتماعي در جدول ٤ ارائه شد.
The relationship between achievement goal orientation and academic burnout for university sudents: The mediating efect of the learning fow.