خلاصة:
زمینه: تربیت اخلاقی به عنوان قلب آموزش حرفهای معلمان در نظر گرفته میشود در این میان شناسایی مولفههای تربیت اخلاقی از ضروریات آموزش موفق در این زمینه میباشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر گردآوری مولفههای تربیتاخلاقی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان براساس اسناد بالادستی این دانشگاه است.
روش: پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوای کیفی براساس رویکرد گال و همکاران (1994) جهت مشخص کردن مولفههای تربیت اخلاقی استفاده کرده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان بوده است با توجه به هدف پژوهش نمونهگیری انجام نشده و کلیه اسناد جامعه آماری مورد تحلیل قرار گرفته اند. بدین منظور واحد تحلیل؛ تمامی جملات، اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان میباشد. ابزار پژوهش فیش، چک لیستها و فرمهای محقق ساخته بوده است. برای تفسیر و تحلیل دادهها از روش تحلیل -توصیفی استفاده شده است.
یافته ها: براساس یافته ها مولفههای تربیت اخلاقی دانشجومعلمان براساس اسناد بالادستی در 4 بعد اصلی شامل؛ ابعاد فرهنگی- اجتماعی (مشتمل بر مولفه های بصیرت و مسئولیت پذیری فرهنگی و اجتماعی)، سیاسی- اقتصادی (مشتمل بر مولفههای بینش سیاسی و مدیریت اقتصادی)، سازمانی (تعهد، اخلاقمداری، مدیریت دانش و تخصص حرفهای) و شخصیتی (دینمداری، ولایتمداری، ویژگی شخصیتی، ملیگرایی، سبک زندگی و مهارتهای ادراکی) سازمان یافت.
نتیجه گیری: تربیت اخلاقی دانشجو معلمان در راستای مولفههای در نظر گرفته شده، یکی از ضروریات امر آموزش این گروه می باشد در این میان دانشگاه فرهنگیان باید در طراحی برنامه درسی تربیت اخلاقی دانشجویان خود به تمام ابعاد و مولفه های تربیت اخلاقی شناسایی شده توجه داشته باشد.
Background: Ethical education is considered as the heart of teacherschr('39') professional education. Among them, identifying the components of moral education is one of the necessities of successful education in this field. Therefore, the purpose of this study is to collect the components of moral education of students and teachers of Farhangian University based on the upstream documents of this university.
Method: The present study has used the method of qualitative content analysis based on the approach of Gall et al. (1994) to determine the components of moral education. The statistical population in this study included all upstream documents of Farhangian University. According to the purpose of the study, sampling was not performed and all documents of the statistical population were analyzed. For this purpose all sentences are upstream documents of Farhangian University. The research tools were researcher-made checklists and forms. Descriptive-analytical method has been used to interpret and analyze the data
Results: Based on the findings, the components of student-teacher moral education based on upstream documents in 4 main dimensions include; Socio-cultural dimensions (including components of cultural and social insight and responsibility), political-economic (including components of political insight and economic management), organizational (commitment, ethics, knowledge management and professional expertise) and personality (religiosity, provincialism, personality traits, nationalism, lifestyle and perceptual skills) were organized. Conclusion: Ethical nurture of student-teachers is one of necessities in educational affair of this group along with considered components. Meanwhile Farhangian University has to pay attention to designing of curriculum for ethical nurture of its students in all dimensions and on all recognized ethical components.
ملخص الجهاز:
نتیجهگیری: تربیتاخلاقی دانشجو معلمان در راستای مؤلفههای در نظر گرفته شده، یکی از ضروریات امر آموزش این گروه میباشد در این میان دانشگاه فرهنگیان باید در طراحی برنامه درسی تربیت اخلاقی دانشجویان خود به تمام ابعاد و مؤلفههای تربیت اخلاقی شناسایی شده توجه داشته باشد.
در این میان توجه به تربیت اخلاقی دانشجو معلمان از اهمیت فزایندهای برخوردار است زیرا آنها دارای دو نقش بوده از سویی به عنوان دانشجو در نظام آموزش عالی در نظر گرفته شده و از سوی دیگر در حال آماده شدن برای حرفه معلمی و شکلگیری منش و هویّتحرفهای در این راستا میباشند که خود باید مسئولیت تربیت اخلاقی فراگیران آینده کشور را در نظام تعلیم و تربیت بر عهده گیرند.
هدف این مطالعه شناسایی مؤلفههای تربیت اخلاقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با توجه به اسناد بالادستی این دانشگاه میباشد.
در این پژوهش با رویکرد تحلیل محتوای کیفی سعی شد مؤلفههای تربیت اخلاقی دانشجومعلمان در اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان شناسایی شود.
Investigating the degree of commitment of graduate students in the field of physical education to the principles of research ethics at the University of Tehran.
Investigating the level of attention to the components of moral education in the books of social studies, Persian and heavenly gifts of the sixth grade of elementary school.
Investigating the factors affecting the quality of education and teaching in Farhangian University (Case study of Ardabil campuses).
Student-teacher perspective of Farhangian University on educational ethics in scientific environments.
Analysis of the qualitative content of elementary school social studies books from the perspective of moral education.
Identifying the standards and components of professional ethics for teaching teachers of Islamic education courses.