خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی اهمالکاری از طریق خطاهای شناختی و کمالگرایی است. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شرق شهر تهران در سال تحصیلی 94- 1393 بودند. 280 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خطاهای شناختی منفی (لیتنبرگ و همکاران، 1985)، مقیاس چندبعدی کمالگرایی (هویت و فلت، 1991) و پرسشنامه اهمالکاری رفتاری (لِی، 1986) استفاده شد. نتایج با روش تحلیل همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون تی مستقل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد اهمالکاری با انواع خطاهای شناختی رابطه مثبت معنادار دارد. همچنین اهمالکاری با کمالگرایی خودمدار و جامعهمدار به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار دارد (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که خطاهای شناختی و کمالگرایی خودمدار میتوانند 5/15 درصد از واریانس اهمالکاری را پیشبینی کنند (01/0>p). نتایج آزمون تی مستقل هم نشان داد که نمرات دختران و پسران در هیچ یک از متغیرها تفاوت معناداری ندارد (05/0p). این نتایج اهمیت خطاهای شناختی و کمالگرایی را در اهمالکاری روشن میسازد و درمانگران و طراحان کارگاهها و برنامههای آموزشی مبتنی بر شناختدرمانی میتوانند از این یافتهها جهت غنیتر کردن مداخلات خود استفاده نمایند.
The present study aims to predict procrastination through cognitive errors and perfectionism. The present research method is a descriptive correlation. The statistical population included all high school students in the east of Tehran in the academic year 1393-94, among whom 280 were selected by Simple Random Sampling. To collect data, the negative cognitive errors questionnaire (Leitenberg et al., 1985), Multidimensional Perfectionism Scale (Hewitt & Flett, 1991), and behavioral procrastination questionnaire (Lay, 1986) was used. The results were analyzed using Pearson correlation analysis, multiple regression, and independent t-test. The results showed that there was a positive and significant relationship between all cognitive errors and procrastination (p0.05). These results clarify the importance of cognitive errors and perfectionism in procrastination, and therapists and designers of workshops and cognitive-based training programs can use these findings to enrich their interventions.
ملخص الجهاز:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٣، شماره پياپي ٦٠، خرداد ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(3), 2021 اهمال کاري: نقش پيش بين خطاهاي شناختي و کمال گرايي Procrastination: The predictive role of cognitive errors and perfectionism قباد حق محمدي شراهي (نويسنده مسئول ) Ghobad Haghmohamadisharahi* M.
, منفي (ليتنبرگ و همکاران ، ١٩٨٥)، مقياس چندبعدي کمال گرايي 1985), Multidimensional Perfectionism Scale (Hewitt (هويت و فلت ، ١٩٩١) و پرسشنامه اهمال کاري رفتاري (لي، ١٩٨٦) & Flett, 1991), and behavioral procrastination questionnaire (Lay, 1986) was used.
Smith, Sherry, Saklofske, & Mushqaush اهمال کاري: نقش پيش بين خطاهاي شناختي و کمال گرايي Procrastination: The predictive role of cognitive errors and perfectionism با توجه به اينکه افراد در مسير اهمال کاري احساس ناراحتي و پريشاني زيادي ميکنند و اهمال کاري ميتواند منجر به استرس و بيماري شود (حسين زاده و همکاران ، ١٣٩٦؛ استد و همکاران ، ٢٠٢٠) شناخت عوامل شناختي و شخصيتي موثر در آن از اهميت فراواني برخوردار است و ميتواند از تبديل شدن آن به مشکلات جديتر جلوگيري کند (سيروس و پيچل ١، ٢٠١٣).
Multidimensional Perfectionism Scale (MPS) اهمال کاري: نقش پيش بين خطاهاي شناختي و کمال گرايي Procrastination: The predictive role of cognitive errors and perfectionism ضرايب همبستگي پيرسون متغيرهاي پژوهش در جدول ٢ ارائه شده است .