خلاصة:
هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدل اثر سخت کوشی روانی بر کارآفرینی فردی با تاکید بر نقش میانجی کارآمدی درونی در معلمان ورزش استان گلستان بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بوده و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری انجام شدهاست. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان ورزش استان گلستان بوده که جمعیت آنان 650 نفر برآورد شد و جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. طبق مدلسازی معادلات ساختاری تعداد 480 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای استاندارد و تعدیل شده سخت کوشی روانی افسانه پورک و همکاران (1393)، کارآفرینی فردی کردنائیج (1386) و کارآمدی درونی اصغر نژاد و همکاران (1385) بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسش نامهها توسط نه نفر از اساتید مدیریت ورزشی تایید شد. پایایی پرسش نامهها نیز توسط آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد. آزمون سوالات پژوهش و برازش مدل مفروض آن توسط نرمافزار SMARTPLS انجام گردید. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد سخت کوشی روانی به صورت معنی داری کارآمدی درونی (332/0β=) و کارآفرینی فردی (284/0β=) معلمان ورزش را افزایش میدهد. همچنین کارآمدی درونی نیز با وزن رگرسیونی (573/0 β=) کارآفرینی فردی معلمان ورزش را ارتقاء می-دهد. نتیجهگیری: ورزش در نظام آموزش و پرورش نیازمند منابع انسانی کارآفرینی است که علیرغم برخی محدودیتهای سازمانی، مالی، مادی بتوانند با جذب منابع حامیان مالی و معنوی، استعدادهای ورزشی مدارس را شناسایی نموده و پرورش دهند.
Objective: This work aimed to present a model for the effect of mental toughness on individual entrepreneurship with an emphasis on the role of mediator of self-efficacy in sport teachers in Golestan Province.
Methodology: This work was survey-correlated, and was based upon the structural equation modeling. The statistical population of the study consisted of all the sport teachers in the Golestan Province with a population of 650 people. The accessible sampling method was used to select the sample. Based on the structural equation modeling, 480 individuals were considered as the sample. The instruments included three standard and adjusted questionnaires for measuring the mental toughness (Afsaneh pourak & Vaez mosavi, 2014), individual entrepreneurship (Kordnaeij, 2007), and self-efficacy (Asghari et al., 2006). The content validity of the questionnaires was confirmed by 9 academic members of sport management. Also the convergent validity (mean extraction variance) was used for measuring the questionnaire construct validity. The reliability of the questionnaires was also measured by the Cronbach's alpha and the combined reliability tests. Testing the research questions and measuring the model fitting were confirmed by a structural equation modeling based on partial least squares.
Results: The results obtained indicate that mental toughness significantly improve self-efficacy (β = 0.332) and individual entrepreneurship (β = 0.284). Also self-efficacy improves the individual entrepreneurship (β = 0.573).
Conclusion: Exercise in the education system requires entrepreneurship human resources that, despite some organizational, financial, and material constraints, can attract sponsors’ financially and spiritual support sources of funding for the identification and development of school sport talent. In this research work, it was shown that entrepreneurial human resources required intrinsic psychological and self-efficacy factors in order to control the situations ahead in facing challenges, and turn them into opportunities.
ملخص الجهاز:
shm/١٠٢٢٠٤٤ نه صن يشاهود نشريه مديريت منابع انساني در ورزش دا عت ارائه مدل اثر سخت کوشي رواني بر کارآفريني فردي با تأکيد بر نقش ميانجي کارآمدي دروني )مطالعه موردي: معلمان ورزش استان گلستان ) 1 مسعود فريدوني و معصومه کلاته سيفري ٢* ١.
دانشيار مديريت ورزشي دانشگاه مازندران تاريخ دريافت : ١٣٩٧/٤/٣٠ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/١٠/١٦ چکيده هدف : هدف از اين پژوهش ارائه مدل اثر سخت کوشي رواني بر کارآفريني فردي با تأکيد بر نقش ميانجي کارآمدي دروني در معلمان ورزش استان گلستان بود.
ابزار جمع آوري اطلاعات شامل پرسش نامه هاي تعديل شده سخت کوشي رواني افسانه پورک و واعظ موسوي (١٣٩٣)، کارآفريني فردي کردنائيج (١٣٨٦) و کارآمدي دروني اصغرنژاد و همکاران (١٣٨٥) بوده است .
1782 Journal of Human Resource Management in Sport Shahrood University of Technology Presentation of a model for effect of mental toughness on individual entrepreneurship with an emphasis on role of mediator of self-efficacy (Case study: Sport teachers in Golestan province) 2 Masoud Freydoni1 and Masoumeh Kalateh Seifari 1.
Associate Professor in Sport Management, University of Mazandaran Received: 21 July 2018 Accepted: 6 January 2019 Abstract Objective: This work aimed to present a model for the effect of mental toughness on individual entrepreneurship with an emphasis on the role of mediator of self-efficacy in sport teachers in Golestan Province.
Keywords: Individual Entrepreneurship, Self-Efficacy, Mental Toughness, Sports Teachers.
Presentation of a model for effect of mental toughness on individual entrepreneurship with an emphasis on role of mediator of self-efficacy (Case study: Sport teachers in Golestan province).