خلاصة:
امروزه کسبوکار و فنآوری اطلاعات دو مقولهی جداییناپذیرند، آنچنان که تفکیک این دو در سازمانها ناممکن به نظر میرسد. سیستمهای اطلاعاتی از جمله ابزارهای نوین مدیریتی هستند که سازمانها را در رسیدن به اهداف کسبوکار خود یاری میرسانند. لذا، جوامع و سازمانها، به شرط آنکه قادر به توسعه دانش در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات باشند میتوانند به توسعه خود امیدوار باشند. بدین منظور سازمانها در زمینه ورود به عرصههای مختلف دیجیتال در حال برنامهریزی هستند و ارزیابی از آمادگی الکترونیکی برای سنجش میزان و سطح موفقیت آنها از اهمیت ویژه برخوردار است. تعیین میزان توانایی پذیرش، استفاده و بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای مرتبط با آن در درون و برون سازمانها از جمله مسائلی است که برای سازمانها مهم تلقی میشود. در این پژوهش سعی شده است با بررسی مدلهای موجود و با در نظر گرفتن نقاط قوّت و ضعف هر یک از آنها، ابعاد و مؤلفههای آمادگی جهت پذیرش تجارت الکترونیک ارائه شود. به همین منظور ابتدا مدلهای مطرح برای ارزیابی آمادگی الکترونیک مورد بررسی قرار گرفته است؛ سپس با استفاده از روش فراتلفیق، طبقهبندی جدیدی از ابعاد و مؤلفههای ارائه شده است. برای تعیین مؤلفهها، پانل دلفی خبرگان و صاحبنظران حوزه تجارت الکترونیک در چهار مرحله تشکیل و مؤلفهها استخراج و نهایی شده است. در نهایت مدل تدوین شده برای صنایع کوچک و متوسط شهرک صنعتی شمسآباد تهران، با استفاده از تحلیل دینامیکی مورد شبیهسازی قرار گرفته است.
Today, business and information technology are two integral parts, as it seems impossible to distinguish between the two in organizations. Information systems are new management tools that help organizations achieve their business goals. Therefore, communities and organizations, provided that they are able to develop knowledge in the field of information and communication technologies can hope for their development. To this end, organizations are planning to enter different digital arenas and evaluation of e-readiness for measuring their level of success is of particular importance. Determining the ability to accept, use and apply ICT and its related applications within and outside organizations is one of the issues that is important for organizations. In this research, we tried to present dimensions and components of the e-readiness to accept the e-commerce by investigating the existing models and considering the strengths and weaknesses of either of them. For this purpose, firstly, the proposed models for evaluating the e-readiness have been examined. Then, applying the multi-disciplinary method, a new classification of dimensions and components is presented. To determine the components, the Delphi panel has been developed and finalized by the experts and economists of the e-commerce field in four stages. Finally, the model developed for the small and medium sized industries of the industrial city of Shamsabad, Tehran, has been simulated through dynamic analysis. Key words: E-Readiness Assessment, E-Commerce, Dynamic Simulation, Small and Medium Sized Industries.
ملخص الجهاز:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ٣-گامهاي حل مسئله دراين پژوهش بنگاههاي کوچک و متوسط شهرک صنعتي شمس آباد تهران به عنـوان يک سيستم فرض شده اسـت کـه داراي مؤلفـه هـاي ورودي ،خروجـي وبـازخوردي متناسب باخوداست که بااستفاده ازاين مؤلفه ها ميـزان آمـادگي آنهـا در ورود بـه بازار تجارت الکترونيک موردارزيابي قرارمي گيرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ٣-٢-معيار «اتفاقنظر» در روش دلفي در اين پژوهش براي تعيين ميزان اتفاقنظر ميان اعضاي پانل ، از ضريب همـاهنگيِ کنـدال ١ استفاده شده است .
در نمودار زير وضعيت اجراي مدل در حالتي که دادههـا و معـادلات تکميـل شـده است نشان داده شده است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ٩نتايج شبيه سازي مدل پايه همانطورکه در شکل شماره ٩مشاهده ميشـود ميـزان ورود بـه بـازار تجـار الکترونيکي توسط بنگاههاي کوچک و متوسط در سال پايـه شـبيه سـازي (١٣٩٦) بـه 1.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سناريوي دوم: افزايش ضرايب آمادگي الکترونيکي در اين سناريو فرض ميشود که ضرايب زير بخش هاي آمادگي الکترونيکـي همچـون اتصال، قانون و مصرفکننده بر اساس اعلام نظر خبرگان افزايش داشته باشد که در اين حالت مشاهده ميشود روند صعودي ورود بـه بـازار تجـارت الکترونيـک انـدکي شيب خود را افزايش داده و نسبت به حالت پايه در سال انتهايي شبيه سازي به ميـزان ٠/٢٥افزايش خواهد يافت و به عدد ٦/٣٥خواهد رسيد.
, Developing an E-Readiness Model for Higher Education Institutions: Results of a Focus Group Study, British Journal of Educational Technology, Vol. 38 Issue 1, 2007, pp.