خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیهای حسی- حرکتی خانواده محور با عروسکهای دستی بر مهارتهای کلامی و مهارتهای اجتماعی کودکان اوتسیم انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان پسر و دختر 6 تا 10 ساله با اختلال اتیسم در مرکز ندای عصر شهر تهران و نمونهگیری با روش تصادفی ساده 30 نفر (آزمایش 15 نفر، کنترل 15 نفر) انتخاب شدند. برنامه اثربخشی بازیهای حسی- حرکتی خانواده محور با عروسکهای دستی برنامه به مدت 21 جلسه 45 تا 60 دقیقهای در طی دو ماه برای گروه آزمایش انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از آزمون تشخیصی اتیسم گیلیام، مقیاس مهارتهای اجتماعی و مقیاس مهارت کلامی استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی آزمون لون، کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین مهارتهای کلامی و مهارتهای اجتماعی کودکان اتیسمی قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود دارد. وجود تفاوت معناداری در زیر مقیاسهای مهارتهای اجتماعی رفتار اجتماعی مناسب، رفتار غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتار تکانشی، اطمینان زیاد به خود داشتن، ارتباط با همسالان است (p). و در زیر مقیاسهای مهارت کلامی شامل گوش کردن، توانایی دریافت و ارسال پیام کلامی و غیرکلامی، ارتباط توام با قاطعیت، بینش نسبت به فرایند ارتباط و کنترل عاطفی تفاوت معناداری وجود دارد (p) و میتوان نتیجهگیری کرد که برنامه مداخلهای بازیهای حسی- حرکتی خانواده محور با عروسکهای دستی میتواند بر افزایش مهارتهای کلامی و مهارتهای اجتماعی کودکان اوتسیم موثر باشد و از آن به عنوان روش درمانی موثر سود جست.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of family-centered sensory-motor games with hand puppets on verbal skills and social interactions of autistic children. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test with control group. The statistical population of this study consisted of 6-10 year-old male and female students with autism disorder in Tehran and 24 subjects were selected by simple random sampling. Effectiveness program of family-based sensory-motor games with hand puppets. The program lasted for 21 sessions of 45 to 60 minutes over two months for the experimental group. Gilliam Autism Diagnostic Scale, Social Interaction Scale and Verbal Skills Scale were used for data collection. Descriptive statistics, mean and standard deviation, and inferential statistics of Levon test, Kolmogorov-Smirnov and covariance analysis were used for data analysis. The results of this study indicate that there is a significant difference between verbal skills and social interactions of autistic children before and after the intervention. There was a significant difference between the subscales of social interactions, the ability to perceive otherschr('39') emotions and perspectives, the ability to initiate interaction, the ability to respond, and the ability to maintain interaction (p
ملخص الجهاز:
همسو با اين يافته ها، ديويس (٢٠٠٧)، لو، پيترسون ، لاکروکسي و روسيو١١(٢٠١٠) نشان داده اند که عروسک درماني خانواده 3 - Autism 4 - American Psychiatric Association, Pi, Baldasi, Procida, Igliosis, Tunkurdi, Moratorium 5 - Rapin and Touchman 6 - Simmons, Robertson, McKay, Tal, McLaren, Pollick 7 - Social, Verbal Interaction and Activities 8 - Motor skills 9 - Chakrabarati and Foam Boon 10 - Scranton, Biofington, Townsend and Poulton 11 - Lu, Peterson, LaCroix and Rosio 122 محور١٢، به عنوان يک درمان ايمن و همساز با ويژگي هاي رشدي و شرايط کودکان با اختلال اتيسم ، همواره سهمي از مداخله هاي آموزشي، روانشناختي و توانبخشي اين کودکان را به خود اختصاص داده است .
و با عنايت به ويژگيهاي 12 - Family-centered doll therapy 13 - Social interactions 14 - Verbal skills 15 - Gorlin, McAlpine, Garwick and Wheeling 16 - shah and Fries 17 - White et al 18 - Lu, Peterson, LaCroix and Rosio 19 - Moore 123 اين اختلال و تأثير منفي آن بر زندگي شخصي، اجتماعي و کارکردهاي اجرايي فرد مبتلا که گفته شد، مطالعات معدودي در اين خصوص انجام شده ، لذا از يک طرف با توجه به خلاءهاي پژوهشي موجود و از طرف ديگر شيوع بالاي اختلال اتيسم در کودکان ، پژوهشگر به دنيال پاسخ گويي به اين سؤال اساسي است که آيا بازيهاي حسي- حرکتي خانواده محور با عروسک هاي دستي بر مهارت هاي کلامي و مهارت هاي اجتماعي کودکان اتسيم تاثيرگذار است ؟ روش پژوهش اين پژوهش از نوع شبه آزمايشي بود که با استفاده از طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد.