خلاصة:
مقرنس، چگونگی استنباط نقشههای آن و نحوۀ ساخت سهبعدی ترسیمیاش از مباحث مناقشهبرانگیز در میان مورخان و معماران بوده است. آنچه از گذشته دربارۀ مقرنس باقی مانده محدود به نقشههای دوبعدی مقرنس و نمونههای ساخته شده است و کمتر دربارۀ چگونگی ساخت سهبعدی بر اساس نقشهها اثری باقی مانده است. حسین لرزاده (۱۲۸۵-۱۳۸۳) از آخرین معمارانی است که فنون ساخت مقرنس را مبتنی بر نظام استاد-شاگردی فرا گرفته و در آثار مکتوب خویش توضیح داده است. هدف مقالۀ پیش رو تبیین روش لرزاده برای سهبعدیسازی مقرنس و تلاش برای سهبعدیسازی ترسیمی مقرنس براساس آثار و آموزههای شفاهی او است. مقاله حاضر از خلال مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با شاگردان لرزاده سامان یافته و در ضمن استفاده از روش تحقیق کیفی، مفاهیم اصلی مقرنس از نظر لرزاده گردآوری و توضیح داده شده است. در مقالۀ حاضر برای بهروزرسانی روش ترسیم دوبعدی و سهبعدیسازی از نرمافزارهای اتوکد و کُرل استفاده شده و با توضیح یک نمونه، کاربرد آرای لرزاده در عمل نشان داده شده است. در این تحقیق برای پیشبرد روند سهبعدیسازی، قواعد و نتایجی از آرای لرزاده در باب سهبعدیسازی استخراج شده است که میتواند در سهبعدیسازی دیگر نقشهها و تحقیقهای آتی راهگشا باشد. اهم این نتایج شامل موارد زیر است: ارتفاع قطار، زمینه، نقشۀ دوبعدی، انتقال خطوط در مقرنس نیمکار، حدود نسبی انتخابها، ذوقی بودن انتخابها و اختیارات مجری.
Understanding two-dimensional drawings of muqarnas and three-dimensional constructing of it, is a controversial issue among historians and architects. Remaining documents from the past about muqarnas is limited to two-dimensional drawings and constructed samples, while the documents that show how three dimensional muqarnas is constructed based on two dimensional drawings are insignificanr. Hossein Lorzadeh (1906-2004) is one of the last architects who have studied the techniques of making muqarnas based on master-student system, and has explained it in his written works. The purpose of this paper is to explain the Lorzadeh’s method for three-dimensional construction of muqarnas and tries to reproduce muqarnas computer graphics based on his oral works and teachings. Due to numerous differences between the viewpoints of Lorzadeh and those of other academic researchers of muqarnas, review of literature of muqarnas research and comparing it with Lorzadeh's teachings is vital. This can show us the origins of many mistakes (i.e. misunderstandings) in constructing of muqarnas. Most of technical terms used in muqarnas construction and two-dimensional design are used in a wrong way; that is why other applications which follow cannot be correct and reliable. In order to show such misunderstandings, in this paper Lorzadeh's principles in the field of muqarnas have been derived from different sources in the first place, and then these principles have been compared with the principles which can be found in academic sources. Through such a critical reading, the paper shows the differences among the viewpoints of Lorzadeh and those of other academic researchers, which can be considered as the origin of misunderstanding in this field. The research method of this paper desk research as well as conducting interviews with the students of Lorzadeh. Moreover the main concepts of muqarnas are summarized according to the views of Lorzadeh as well as his major ideas on muqarnas through qualitative research method. To update the two-dimensional and three-dimensional computer drawing method, AutoCAD and CorelDraw software packages have been used, and by means of a sample, the application of Lorzadeh's ideas have been shown in practice. During the three-dimensional construction process, the rules and results have been derived from Lorzadeh's ideas on three-dimensionality, which can solve the problems found in other plans and researches. These results are as follows: (1) height of "qatar" which is important in final proportions of muqarnas and depends on designer's experience in the field of muqarnas, (2) “background" is an important part of design that has been ignored in much research. This mistake makes final muqarnas abstract from background, and thus cannot create an artistic harmony between them, (3) two-dimensional drawing, which is the first thing at hand while encountering a construction problem of muqarnas, and finally, (4) transmission of lines in “nimkar” muqarnas, relative limits of choices and discretion of the architect. This final part is important in order to make a harmony between background and muqarnas, and designer and constructor ought to assist each other to make artistic muqarnas.
ملخص الجهاز:
عمده مسائل مطرح شده در باب سه بعدی سازی در تحقیق های پژوهشگران را می توان در پنج حیطه گنجاند و با آرای لرزاده در این حیطه ها قیاس کرد: تعریف مقرنس و آلت های آن، مرجع های مورد استفاده، اصلاح هندسی نقشه ها، گستره نقشه های بررسی شده و نحوه دسته بندی و قرار گیری مقرنس در زمینه.
با توجه به محدودیت تعداد نقشه بررسی شده، چنین تحقیق هایی نمی تواند داعیة ارائه روشی کلی برای سه بعدی سازی مقرنس را داشته باشد، چراکه در هر بررسی تنها یک یا دو نمونه از نقشه های ساده بررسی می گردد و برخی از انتخاب های مرتبط با سه بعدی سازی اصلا مطرح نمی شوند، مثلا ارتفاع تنوره.
سه بعدی سازی مقرنس بر اساس آرای حسین لرزاده روش شناسی تحقیق هرچند موضوع اصلی قابل توجه مقاله سه بعدی سازی مقرنس از نگاه لرزاده است، اما خالی از لطف نیست که به منظور فهم کامل نگاه لرزاده به مقرنس، دامنه بحث در این قسمت را از مبادی مورد نظر وی در باب مقرنس، در قالب تعریف مقرنس و بیان آلت های آن تا نوع نگاه به اصلاح هندسی نقشه ها و آلتها، تصمیم در باب ارتفاع قطارها، چگونگی نقشه های مقرنس لرزاده و جنبه هنری مقرنس بیان نماییم.
این در حالی است که از نظر لرزاده ترسیم نقشه های مقرنس گرچه گاهی در ابتدا به کمک زیر نقش هندسی انجام می شود، اما در هنگام طراحی برای زمینه ای خاص و در حین اجرا، با توجه به مقتضیات، خارج از قواعد هندسی تغییراتی می کند.