خلاصة:
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی مفهوم برند برای کتابخانهها بر پایه مرور نظاممند پژوهشهاست.
روش: این پژوهش با استفاده از روش مرور نظاممند و بر پایه نُه گام «مرکز مرور و نشر خدمات ملی بهداشت (اناچاس)» است. آثار علمی (مقاله، پایاننامه، و رساله) با موضوع برندسازیِ کتابخانهها در ده پایگاهداده فارسی و هفت پایگاهداده جهانی جستوجو شد. آثار بازیابیشده، ارزیابی کیفیت و سرانجام 36 منبع انگلیسی و سه منبع فارسی تحلیل شدند. نتایج پژوهش بر پایه روش کرسول و میلر (2000) و با کاربرد روشهای تبادل نظر با همتایان، ممیزی، و تعامل بلندمدت در بافت، رواییسنجی شدند. برای بررسی پایایی نیز روش گیبس (2007) به کار رفت.
یافتهها: برند کتابخانهها با 11 بُعد هویت برند، تداعی برند، آگاهی برند، تصویرسازی برند، همخوانی برند، کیفیت برند، اعتبار برند (تخصص برند و اعتماد برند)، برتری برند، و وفاداری رفتاری مفهوم مییابد.
اصالت/ارزش: دنیای بازاریابی و برندسازی پیچیده است و نمیتوان از مدیران و کتابداران انتظار داشت که بدون آموزش یا مطالعه، با این مفاهیم آشنا باشند و بتوانند در مسیر درست بازاریابی و برندسازی پیش روند. این پژوهش نخستین پژوهشی است که برند را برای کتابخانهها مفهومسازی کرده است. نتایج پژوهش میتواند راهنمای خوبی برای درکی آسان از مفهوم برند و اهمیت آن برای کتابخانهها، مدیران، و کتابداران باشد.
Purpose: Today, challenges and opportunities have emerged for libraries as a result of the changes in the world of information and extensive access to the Internet and Web 2, durability of the stereotypical and old image of libraries, coinciding with the change of their roles, and changes in technology and the publishing industry. Therefore, branding for libraries is crucial to their sustainability in the complex world of information. The concept of brand in libraries’ context should be examined to provide a comprehensive definition of brand and its dimensions for libraries, managers, and librarians, and to guide them to understand its concept and the importance of branding. The purpose of this study is to identify the concept of brand for libraries based on a systematic review of the literature.
Method: This research is a qualitative study with a systematic review of the literature based on the nine steps of the National Health Service (NHS) Center for Reviews and Dissemination. To do this, articles, dissertations, and theses on the subject of library branding were searched in 10 Iranian and seven global databases. The search period was from the beginning until June and July 2019 in the global database and from the beginning until September 2019 in the Iranian databases. The retrieved works were evaluated for quality and finally 36 English and 3 Persian researches were analyzed. The results of the study were validated based on the method of Creswell and Miller (2000) by using the methods of exchange with peer debriefing, the audit trail, and prolonged engagement in the field. For reliability analysis, the Gibbs method (2007) was used.
Findings: Brand in libraries conceptualizes with 11 dimensions including brand identity, brand association, brand awareness, brand imagery, brand compatibility, brand quality, brand credibility (brand expertise and brand trustworthiness), brand superiority, and behavioral loyalty.
Originality/value: The world of marketing and branding is complex. Managers and librarians cannot be expected to be familiar with these concepts and are able to go ahead in the right way of marketing and branding without being trained or studying in this area. This is the first study to conceptualize brand for libraries. Research results can be a proper guide to easily understand the brand concept and its importance for libraries, managers, and librarians. Public libraries, in particular, can adopt the results in order to attract and maintain more users.
ملخص الجهاز:
Kumar & Christodoulopoulou در برند کتابخانـه (ويـن نـه ، ديکسـون ، دونوهـو، و رولنـدز١، ٢٠١٦)، نقـش برندسـازي در تبـديل کتابخانـه هـاي سـنتي بـه مراکـز دانـش محـور (شـرت ٢، ٢٠١٢، ٧٤)، نقـش برنـد در رويـارويي بـا چالش هاي پيش روي کتابخانه ها (هود و هندرسون ، ٢٠٠٥)، و نقـش برنـد همچـون تسـهيل گـري براي نوآوري (روقن و سالامون ٣، ٢٠١١)، از نمونـه تأثيرهـاي برنـد بـر هـم سـويي کتابخانـه هـا بـا محيط اطلاعاتي تازه هستند.
Wynne, Dixon, Donohue & Rowlands 2.
فرم استخراج داده ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) در اين گام ، روش تحليل محتوا براي استخراج عوامل مرتبط با مفهـوم برنـد کتابخانـه هـا بـه کـار رفت .
موضوع هاي فراگير در مطالعه هايي که تحليل نهايي شدند (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسي مفهوم برند کتابخانه ها بر پايۀ تحليل محتواي انجام شده روي مـتن کامـل ٣٦ نوشـتار انگليسـي و ٣ نوشـتار فارسـي، ١٩٣ مقولۀ فرعي استخراج ، و در ٢٥ مقولۀ کليـدي بـراي مفهـوم برنـد کتابخانـه هـا دسـته بنـدي شـدند.
Keller's Customer- Based Brand Equity model (CBBE) 125 (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) گام نخست : هويت برند بر پايۀ مدل کلر هويت برند، تداعي برند و آگاهي برند برجستگي برند را مـي سـازند کـه بـا گـام نخست ساخت برند در مدل کلر يعني هويت برند مرتبط است .
Librarians personal branding through information technology for effective service delivery in Nigerian university libraries.
Theory, research, and practice in library management 5: branding.