خلاصة:
ورود تکنیکهای نوین، متاثر از نقاشی غرب، در اواخر دورۀ قاجار، فصل تازهای در هنرهای تجسمی ایران پهلوی گشود که از سویی، در هنر غرب و ادوار قبل، یعنی قاجار، ریشه داشته و از سوی دیگر، آینۀ تحولات و جهتگیریهای عصر خود است. یکی از جریانات هنری خاص این دوره، ساخت تصاویری از نخبگان سیاسی است که به سفارش ایشان، در قالب عکس یا تکچهره خلق میشود. این نوع آثار، در جریان انقلاب مشروطه به اوج خود رسید و پس از آن، در دورۀ پهلوی نیز ادامه یافت و تابعد از شکلگیری اولین مجلس شورای ملی، به گونۀ خاص هنری بدل شد. علیرغم مطالعات متعدد در باب احوال و آثار هنرمندان این جریان، از جمله کمالالملک و علی محمودی، ویژگیهای بصری و تکنیک پرترهنگاریهای رجال مجلس شورای ملی هنوز تا حد زیادی ناشناخته مانده است. از همینرو، هدف اصلی این پژوهش، رمزگشایی از شناسنامۀ کاری جعفرچهرهنگار، از هنرمندان این جریان هنری، و شناخت تکنیک اجرایی این پرترهنگاریهاست. پژوهش با روش توصیفی_تاریخی صورت میگیرد. در این راستا، سه نمونه از آثار جعفر چهرهنگار، موجود در موزۀ مجلس، بهمنظور مطالعات تاریخی، تطبیقی انتخاب میشود؛ بنابر مطالعات صورت گرفته بر روی آثار جعفرچهرهنگار، که تکچهرهنگاریهایی از رجال مجلس است، مشخص شد که هر سه اثر از روی عکس بازسازی شده است و میتوان در این تکنیک او را دنبالهرو کمالالملک دانست. از همین رو، میتوان نتیجه گرفت که جعفر چهرهنگار، نقاشی را در محضر یکی از شاگردان استاد آموخته و یا شاگرد شخص کمالالملک بوده است که نام وی تاکنون در بین شاگردان ایشان ناشناخته مانده است.
Login New techniques, painting affected West, in the late Qajar era, opened a new chapter on Pahlavi of the visual arts, That on one side the art of the West and the periods before the Qajar, roots, and on the other hand,is the mirror of developments and orientation of Age itself. One particular artistic trends of the period, making images of the political elite who commissioned them, in the form of photographs or portraits that can be created. This type of work, culminating in the Revolution, and then, in the next period continued until after the formation of the National Assembly, the specific type of art became. Despite numerous studies on the life and works of artists, including Kamal-al-molk and Ali Mahmoudi, visual and technical features portraits of men National Assembly is still unknown. Therefore, the main goal of this research is to decode the working certificate of Jafar-e-chehrenegar, artists of movement art, and knowledge of the techniques employed in this portrait. Research method is descriptive- historical. In this direction, three examples of Jafar-e-chehrehnegar in the Museum of Parliament, to historical and comparative studies is selected. As a result of studies on Jafar-e-Chehrehnegar’s works, which are the portraits of Parliament members, It was found that all three tableaus reconstructed of image. can be viewed in this way he will continue to be Kamalolmolk. Therefore, it can be concluded that the J.Chehrehnegar, learned painting to mentor a student’s Kamalolmolk or he was student of himself that his name has been among their pupils is unknown.