خلاصة:
هدف خودکشی یکی از علل اصلی مرگ در جهان، بهویژه در میان نوجوانان و جوانان است. هدف از این پژوهش، بررسی ساختاری مدل نظریه بینفردی خودکشی در دانشجویان بوده است.
مواد و روش ها روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بودند که ۶۰۰ نفر از آنها به صورت نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش شامل پرسشنامه اقدام به خودکشی، پرسشنامه رفتار خودکشی (تجدید نظرشده)، پرسشنامه نیازهای بینفردی و ظرفیت اکتسابشده خودادراکی برای خودکشی بود.
یافته ها یافتهها نشان داد مدل نظریه بینفردی خودکشی در جمعیت ایرانی برازش مناسبی دارد و میتواند خودکشی را پیشبینی کند. نیازهای بینفردی بخش درخور توجهی از شکلگیری افکار خودکشی را توجیه میکند. با این حال به نظر میرسد که ظرفیت اکتسابشده برای خودکشی تنها بخش کوچکی از واریانس اقدام به خودکشی را پیشبینی میکند.
نتیجه گیری بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت این مدل میتواند ایده و اقدام به خودکشی را پیشبینی کند و میتوان از آن برای شناسایی ایده و اقدام به خودکشی در دانشجویان استفاده کرد و از مداخلات مناسبی، بهویژه راهبردهای حمایتی و توجه به عوامل بینفردی برای پیشگیری از خودکشی استفاده کرد.
Objectives Suicide is a major cause of death worldwide, especially among teens and adolescents. The aim of this research was the structural test of the Interpersonal Theory of suicide model in Students.
Methods Suicide is a major cause of death worldwide, especially among teens and adolescents. The aim of this research was the structural test of the interpersonal theory of suicide model in students.
Results The findings showed that interpersonal theory of suicide model has a good fitness in Iranian community and can predict suicide properly. Interpersonal need explains considerable portion in forming suicide ideation. However, it seems that acquired capability for suicide just predicts a little variance of the suicide.
Conclusion This model can predict suicide ideation and attempts, so we can use it for recognizing suicide ideation and attempts in students and devise suitable interventions, especially supportive strategies based on interpersonal factors for preventing suicide.