خلاصة:
هدف: در پژوهش حاضر رابطه بین مؤلفههای هوش چندگانه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر وپسر رشتههای تحصیلی علوم انسانی، تجربی و ریاضی مقطع پیشدانشگاهی شهرستان مهاباد بررسی شده است. تعداد 320 نفر (176 نفر دختر و 144 نفر پسر) به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. روش: روش پژوهش در این مطالعه، توصیفی- همبستگی است. اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق از آزمون هوش چندگانه گاردنر بهدست آمد. و جهت سنجش پیشرفت تحصیلی از میانگین نمرات دروسی که دانشآموزان در پایان سال تحصیلی کسب میکنند استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد مؤلفههای هوش ریاضی و کلامی رابطه مثبت معناداری معناداری با پیشرفت تحصیلی دارند و هوش موسیقایی رابطه منفی معناداری با پیشرفت تحصیلی دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که بهترتیب مؤلفههای هوش ریاضی و هوش کلامی بیشترین سهم را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دارند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نیز نشان داد که بین مؤلفههای هوش چندگانه گاردنر برحسب رشتههای تحصیلی تفاوت وجود دارد و آزمون تعقیبی Tuky در مورد مقایسه میانگین سه گروه نشاندهنده تفاوت معنادار بین میانگین نمرات رشته انسانی با رشته ریاضی و علوم تجربی در هوش کلامی و بین میانگین نمرات رشته ریاضی با رشته انسانی و علوم تجربی در هوش ریاضی بود. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین مؤلفههای هوش چندگانه گاردنر در دو جنس دختر و پسر تفاوت وجود دارد و این تفاوت در هوشهای ریاضی و کلامی معنادار میباشد.
Purpose This study aimed at studying the relations of multiple intelligence to male and female high school students majoring at Humanities, Mathematics or Science. 320 students (176 male and 144 female) were selected through cluster sampling.
Method: The methods used in this study is descriptive. Samples responded to questionnaires which assessed multiple intelligence. Student's achievement was assessed by their GPA (Grade Point Average) at the end of the academic year.
Findings: Pearson Correlation analysis showed Mathematics Intelligence, Visual Intelligence and Verbal Intelligence were significantly and positively related to academic achievement while the relation between musical intelligence and academic achievement was negative. On the other hand, No relations were found between other components of intelligence, including visual, intrapersonal, physical and natural intelligence and academic achievement. Results of Multiple Stepwise Regression Analysis revealed Math intelligence and Verbal intelligence, as components of multiple intelligence were respectively the most powerful predictors of academic achievement. Multivariate Analysis of Variance also revealed there was significant difference among the three groups in terms of their major of studies. Tukey follow -up test showed students majoring in humanities had significantly higher mean scores in verbal intelligence as compared to the two other groups. In addition, Math students outperformed the two other groups in math intelligence scores. MANOVA also indicated a significant difference between male and female students.
ملخص الجهاز:
Asociate professor in روان شناسي تربيتي و مشاوره دانشگاه تهران Educational Pscichology , University of Tehran چکيده Abstract هــدف : در پــژوهش حاضــر رابطــه بــين مؤلفــه هــاي هــوش relations of multiple intelligence to male andچندگانــه بــا پيشــرفت تحصــيلي دانــش آمــوزان دختــر وپســر female high school students majoring atHumanities, Mathematics or Science.
با توجـه بـه سوابق پژوهشـي در قلمـرو موضـوع مـورد نظـر مـي تـوان سـؤال کـرد کـه آيـا مولفـه هـاي هـوش چندگانه در رشته هاي تحصيلي علوم انساني ، تجربي و رياضي متفاوت است ؟ در مجموع پژوهش هايي که رابطه بين هوش و پيشرفت تحصيلي را بررسي کرده اند، هوش هاي چندگانه گاردنر را کمتر مورد توجه قرار داده اند بنابراين پژوهش حاضر در پي پاسخگويي به اين سؤال است که آيا بين هوش هاي چندگانه و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر و پسر رشته هاي علوم انساني ، رياضي و تجربي رابطه اي وجود دارد؟ لازم به ذکر است که سنين دبيرستان (نوجواني ) زماني است که توانايي بالقوه خلاقيت در صورت حمايت و برخورد مؤثر مي تواند شکوفا گردد و همچنين افراد رشته هاي تحصيلي و شغلي خود را انتخاب مي کنند که هوش هاي چندگانه مي تواند مهم ترين عامل تأثيرگذار در انتخاب رشته هاي تحصيلي باشد.
يافته هاي پژوهش با توجه به آزمون ضريب همبستگي پيرسون در جدول ٢ بين مؤلفه هاي هوش رياضي ، موسيقايي، ديداري و کلامي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبت معناداري وجود دارد.