خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزشی سرزندگی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی بود. روش: جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم سطح شهر کامیاران تشکیل دادند که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی ابتدا یک مدرسه و سپس 60 نفر از دانشآموزان آن مدرسه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابتدا دو جلسه آموزشی برای معلمان دانشآموزان گروه آزمایش برگزار شد. سپس دانشآموزان گروه آزمایش 9 جلسه70 دقیقهای تحت برنامه آموزشی سرزندگی تحصیلی قرار گرفتند. اعضای هر دو گروه در هر سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (Dehghanizadeh & Huseinchari , 2013) و اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (Fredericks, Blumenfeld & Paris , 2004) را تکمیل کردند. همچنین از معدل کارنامههای ماهانه آبان، آذر و دی سال تحصیلی 97-96 به عنوان نمرات عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفاده شد. دادهها نیز با روش تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمرات هر سه متغیر وابسته عملکرد تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در هر دو مرحله پسآزمون و پیگیری افزایش معناداری داشته است. نتیجهگیری: برنامه آموزشی سرزندگی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی اثربخش بوده است.
Purpose: the aim of this study is to investigate the effectiveness of academic buoyancy training program on students’ academic performance, academic engagement and academic buoyancy.
Method: the population for this research includes all 10th, 11th and 12th graders who were studying at the secondary school in Kamyaran during the academic year of 2017-2018. 60 students were selected as the sample using cluster sampling method, then they were randomly assigned to one experimental group (n=30) and one control group. The experimental group received nine 70-minute sessions of academic buoyancy training program. All of the subjects in both groups completed the academic buoyancy questionnaire Dehghanizadeh and Husseinchari and academic engagement questionnaire Fredericks, et al in pretest, post-test and delayed post-test. The students' grade point average recorded in their report cards in three consecutive months over the year was used as the academic performance in this study. Mixed ANOVA was used for analyzing the data. Findings: results showed that the students' scores in all three dependent variables increased significantly in both post-test and delayed post-test.
Based on the findings, it can be concluded that academic buoyancy training program is effective in enhancing academic performance, academic buoyancy and academic engagement; this was observed in the stages after the experiment and during the observation.
ملخص الجهاز:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم – شماره دوم – تابستان ١٣٩٧ صفحات : ١٨٢-١٦٣ Vol 6, No 2, Summer 2018 اثربخشي برنامه آموزشي سرزندگي تحصيلي بر The Effectiveness of Academic Buoyancy Training Program on Students’ Academic عملکرد تحصيلي، اشتياق تحصيلي و سرزندگي Performance, Academic Engagement, and تحصيلي دانش آموزان Academic Buoyancy يحيي ياراحمدي ١*، حبيباله ابراهيمي بخت ٢، حسن Y.
Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Sanandaj Branch چکيده Abstract Purpose: the aim of this study is to investigate the هدف : هدف اين پژوهش بررسي ميزان اثربخشي برنامه آموزشي effectiveness of academic buoyancy trainingسرزندگي تحصيلي بر عملکرد تحصيلي، اشتياق تحصيلي و سرزندگي ,program on students’ academic performanceacademic engagement and academic buoyancy.
Based on the findings, it can be concluded thatيافته ها: يافته ها نشان داد که ميانگين نمرات هر سه متغير وابسته academic buoyancy training program is effectivein enhancing academic performance, academic عملکرد تحصيلي، اشتياق تحصيلي و سرزندگي تحصيلي در گروه buoyancy and academic engagement; this wasآزمايش در مقايسه با گروه کنترل ، در هر دو مرحله پس آزمون و observed in the stages after the experiment andپيگيري افزايش معناداري داشته است .
Tarbetsky از ديگر يافته هاي پژوهش حاضر اين بود که برنامه آموزشي سرزندگي تحصيلي بر اشتياق تحصيلي دانش آموزان اثر معناداري گذاشته است و در واقع موجب افزايش ميانگين نمرات گروه آزمايش در مراحل پس آزمون و پيگيري شده است .