خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر درسپژوهی بر توسعه حرفهای معلمان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 97-1396 انجام گرفت. روش تحقیق نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان ابتدایی شهرستان سقز که در سال تحصیلی 97-1396 در مدارس محل خدمت خود مشغول به اجرای فرایند درسپژوهی بودند و همچنین معلمانی که در این دورهها شرکت نکرده بودند. حجم نمونه برای گروه آزمایش 45 نفر و گروه کنترل 45 نفر بود. به منظور نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارهای توسعه حرفهای کنتاکی گردآوری شد. روایی ابزار توسط متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی شد که مقدار این آزمون برای کل پرسشنامه برابر با 97/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین نمرات توسعهی حرفهای معلمان شرکت کرده در فرایند درسپژوهی و معلمان شرکت نکرده در این فرایند تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که بین نمرات معلمان شرکت کرده و شرکت نکرده در فرایند درسپژوهی در استانداردهای طراحی و برنامهریزی آموزشی، ایجاد و حفظ جو یادگیری، اجرا و انجام تدریس، سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری، ارزیابی و انعکاس یادگیری و آموزش، همکاری بیشتر معلمان، فعالیت در جهت توسعهی حرفهای دانش محتوایی، تکنولوژی آموزشی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). از این رو میتوان گفت که درس پژوهی میتواند توسعه حرفهای معلمان را افزایش دهد.
Purpose: The aim of this research was investigating the effect of lesson study prosses on the professional development of Saqez city elementary teachers in the academic year of 2017-2018.
Method: The research method was semi-experimental with pre-test, post-test and control group. The statistical population of the study consisted of all elementary teachers in Saqez city who were engaged in the lesson study course in the school year 2017-2018 as well as teachers who did not attend these courses. The sample size was 45 for the experimental group and 45 for the control group. Available sampling method was used for sampling. The validity of the tool was evaluated by experts and its reliability was assessed using Cronbach's alpha, and the value of this test for the whole questionnaire was 0.97. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data.
Findings: The results of the research showed that there was a significant difference between the professional development scores of teachers participating in the course of lesson study and the teachers who did not participate in this course (P <0.01). Also, the results showed that there was a significant difference between scores of teachers participating in the course of lesson study and the teachers who did not participate in this course in standards Designs/Plans Instruction, Creates/Maintains Environments, Implements Instruction, Assesses and Communicates Learning Results, Reflects/Evaluates Professional Practices, Collaborates with Colleagues/Families/Others, Engages in Professional Development, Knowledge of Content, and Demonstrates Implementation of Technology (P <0.01). Therefore, it can be said that lesson study can increase the professional development of teachers.
ملخص الجهاز:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال هفتم – شماره اول – بهار ١٣٩٨ صفحات : ١٩-١ Vol 7, No 1, Spring 2019 بررسي تأثير فرايند درس پژوهي بر توسعۀ حرفه اي Investigating the Effect of Lesson Study Process on Teachers Professional معلمان Development رزگار محمدي ١*، آرمان حسني ٢ R.
چکيده Abstract Purpose: The aim of this research was هدف : تحقيق حاضر با هدف بررسي اثر درس پژوهي بر توسعه حرفه - investigating the effect of lesson study prossesاي معلمان ابتدايي شهرستان سقز در سال تحصيلي ٩٧-١٣٩٦ انجام on the professional development of Saqez cityelementary teachers in the academic year of گرفت .
Findings: The results of the research showed يافته ها: نتايج تحقيق نشان داد که بين نمرات توسعه ي حرفه اي that there was a significant difference betweenمعلمان شرکت کرده در فرايند درس پژوهي و معلمان شرکت نکرده the professional development scores of teachersparticipating in the course of lesson study and در اين فرايند تفاوت معناداري وجود دارد (٠٠١ P)course there was a significant difference between در فرايند درس پژوهي در استانداردهاي طراحي و برنامه ريزي scores of teachers participating in the course ofآموزشي، ايجاد و حفظ جو يادگيري، اجرا و انجام تدريس ، سنجش lesson study and the teachers who did notو برقراري ارتباط با نتايج يادگيري، ارزيابي و انعکاس يادگيري و participate in this course in standardsDesigns/Plans Instruction, Creates/Maintains آموزش ، همکاري بيشتر معلمان ، فعاليت در جهت توسعه ي حرفه اي ,Instruction Implements Environments, دانش محتوايي، تکنولوژي آموزشي تفاوت معناداري وجود دارد ,Assesses and Communicates Learning Results(٠٠١ کليد واژه ها: Therefore, it can be said that lesson study can درس پژوهي، توسعه حرفه اي، معلمان ، شهرستان سقز increase the professional development of teachers.