خلاصة:
هدف از انجام این تحقیق، بررسی آسیب شناسی آموزش های سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه معاونان و مدیران و کارشناسان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان در سال 1395 به تعداد 185 نفر بود که بر حسب جدول مورگان، 116 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که پس از توزیع پرسشنامهها در نهایت 103 پرسشنامه عودت گردید. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه آسیب شناسی آموزش محمودی (1394) استفاده شد. روایی پرسش نامه به تایید متخصصان رسید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 84 صدم بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که آسیب های آموزشی هر سه حوزه ساختاری، رفتاری، محیطی در ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بیش از حد متوسط است. آسیب های حوزه محیطی نیز نسبت به دو حوزه رفتاری و ساختاری شرایط بحرانی تر را از خود نشان داد.
The aim of this study was to investigate the pathology of organizational training in Sport and Youth offices of Golestan province. The method was descriptive survey and this study was conducted as field. The statistical population consisted of all managers, deputies and experts of Sport and Youth offices of Golestan province in 2016 (N=185) and 116 subjects were selected as the sample by Morgan Table. The questionnaires were distributed among the subjects and 103 questionnaires were returned. For data collection, Training Pathology Questionnaire by Mahmoudi (2015) was used. The validity of this questionnaire was confirmed by experts and its reliability was determined by Cronbach’s alpha (α=0.84). For data analysis, descriptive and inferential statistics were used. The results showed that training malfunctions in all three structural, behavioral and contextual dimensionswere above average inSport and Youth offices of Golestan province. Contextual malfunction showed a more critical situation than the other two (behavioral and structural) dimensions.