خلاصة:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین هویت فردی و احساس امنیت دانشآموزان 15 تا 19 ساله شهرکرد پرداخته است. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر و دختر 15 تا 19 سال هستند که در سال تحصیلی 93-94 در مدارس شهرستان شهرکرد مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد نظر 400 نفر (180 نفر) دختر و (220 نفر) پسر بودند که به شیوه نمونهگیری خوشهای و چندمرحلهای از بین مدارس شهرکرد انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه سنجش حالتهای هویت فردی آدامز و بینون و پرسشنامه احساس امنیت محقق ساخته بود. پایایی و روایی پرسشنامه احساس امنیت در این پژوهش 79/0 و برای ابعاد امنیت فردی 81/0، امنیت تحصیلی 78/0، امنیت خانوادگی 79/0، امنیت اجتماعی 78/0 محاسبه شد. پایایی پرسشنامه آدامز پس از اجرای آزمونها به شیوه آلفای کرونباخ ضریب پایایی محاسبه شد که نتایج به شرح زیر گزارش شده است: برای هویت سردرگم 69/0، هویت زودهنگام 89/0، هویت مهلتخواه 70/0 و هویت کسبشده 65/0. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش مقایسه میانگینها، آزمون T مستقل، همبستگی ساده و همبستگی چندگانه استفاده شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی ساده و چندگانه نشان داد بین دو متغیر هویت فردی و احساس امنیت رابطه معنادار وجود دارد. بین ابعاد هویت فردی به غیر از هویت مهلتخواه و احساس امنیت رابطه معنیدار وجود دارد. به عنوان یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت هویت و شکلگیری سالم آن میتواند در ایجاد احساس امنیت جوانان در سالهای بعدی مؤثر باشد.
This study is trying to examine the relationship between personal identity and sense of Security shahrekord students 15 to 19 years old. Method of research was correlational and Statistical population include all of students 15 to 19 years old educated at schools of shahr-e-kord. The sample was 400 individual (180 females and 220 males) that selected by multi-stage sampling. The information obtaining tools were the questionnaire Adams and Banion identity styles and Security feeling inventory. Reliability of questionnaire was measured 0/79 and calculated in individual Security 0/81,academic Security 0/78, family Security 0/79 and social Security 0/78.Reliability of Adams and Banion identity styles by Alpha C test report for Identity of diffusion 0/69, identity of premature 0/89, identity of moratorium 0/70, Identity of achievement 0/65.to analysis the data used comparison of means, T test, simple correlation and multiple correlation. Results of simple and multiple correlation show that there is a Significance relation between personal identity and sense of Security. All of scales of personal identity except Identity of moratorium were Significance relation with sense of Security. outcome of this research showed that identity and appropriate formation of Identity can affect Security in youth in next years. The sense of.
ملخص الجهاز:
نتايج آزمون ضريب همبستگي ساده و چندگانه نشان داد بين دو متغير هويت فردي و احساس امنيت رابطه معنادار وجود دارد.
هويت ، هويت فردي ، احساس امنيت ، هويت مهلت خواه ، هويت کسب شده ١ - دانشجوي دکتري روانشناسي تربيتي دانشگاه علوم و تحقيقات اصفهان ٢ - دکتري روانشناسي تربيتي و عضو هيئت علمي دانشگاه آزد اسلامي شهرکرد مقدمه پديده نوجواني از زواياي زيستي، روان شناختي و جامعه شناختي مورد مطالعه قرار گرفته است .
در اين راستا هدف پژوهش حاضر پاسخ به اين سؤال است که آيا رابطه اي بين هويت فردي و اجتماعي و احساس امنيت وجود دارد؟ اهداف تحقيق ١.
در تحقيق محمدپور (١٣٨٥) براي محاسبه پايايي پس از اجراي آزمون ها به شيوه آلفاي کرونباخ ضريب پايايي محاسبه شد که نتايج به شرح زير گزارش شده است : براي هويت سردرگم ٠/٦٩، هويت زودهنگام ٠/٨٩، هويت مهلت خواه ٠/٧٠ و هويت کسب شده ٠/٦٥ اعتبار و روايي پرسشنامه احساس امنيت در اين پژوهش براي ٣٠ نفر با روش آلفاي کرونباخ به صورت پايلوت ٠/٧١ و براي ابعاد آن به ترتيب بعد امنيت فردي ٠/٧٥، امنيت تحصيلي ٠/٧٠، امنيت خانوادگي ٠/٧٦، امنيت اجتماعي ٠/٦٩ و براي ٤٠٠ نفر نمونه نهايي ٠/٧٩ و براي ابعاد به ترتيب بعد امنيت فردي ٠/٨١، امنيت تحصيلي ٠/٧٨، امنيت خانوادگي ٠/٧٩، امنيت اجتماعي ٠/٧٨ محاسبه شد.
بحث در يافته ها تحقيق حاضر به بررسي رابطه بين هويت فردي و احساس امنيت دانش آموزان ١٥ تا ١٩ ساله پسر و دختر شهرستان شهرکرد ميپردازد.