خلاصة:
امروزه کاربری زمین شهری از جمله عوامل مهم در سیستم شهر است که از طریق شبکههای ارتباطی و جریانهای ترافیکی با سیستم حمل ونقل در ارتباط مستقیم و متقابل است. در واقع حملونقل و کاربری زمین شهری، یک سیستم را شکل میدهد بهگونهای که تصمیم در یکی بر دیگری اثر میگذارد و مدیریت در یکی میتواند درتحقق اهداف دیگری مؤثر واقع شود. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی تأثیرات کاربری زمین بر آمدوشد شهری شیراز است. روش پژوهش، توصیفی – تحلیلی، ماهیت آن کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، با توجه به هدف پژوهش، کلیه شهروندان بخش مرکزی شهر شیراز و کارشناسان حوزه شهری بودهاند. حجم نمونه گروه شهروندان براساس فرمول کوکران 384 نفر و برای کارشناسان 30 نفر محاسبه شد. دادهها با استفاده از نرمافزار اسپیاساس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است الگوی سفر غالب در محدوده مورد مطالعه سفر با وسیله شخصی است که دلیل این امر را میتوان در ضعف حملونقل عمومی جستوجو کرد و همچنین با توجه به نتایج پژوهش، خدمات تجاری، وجود بازار، وجود مجموعههای مذهبی، تاریخی و فرهنگی، تنوع و اختلاط کاربریها بهعنوان عوامل تولید سفر در بخش مرکزی شهر شیراز بهحساب میآیند. همچنین نتایج بررسیها نشان داد که تمرکز کاربریهای جاذب سفر بر تمایل به سفر در محدوده مورد مطالعه تأثیر مثبت و معناداری دارد. از طرفی با توجه به مقدار ضریب R بهدست آمده که مثبت و برابر با 678/0 است و در واقع نشاندهنده اثر مثبت و همجهت بودن تأثیر تمرکز کاربریهای جاذب سفر بر سفر به محدوده مورد مطالعه است.
Abstract The purpose of this study is to evaluate the effects of land use on urban traffic in Shiraz. The research method of this descriptive-analytical research is its applied nature. The statistical population of the study, according to the purpose of the study, were all citizens of the central part of Shiraz and urban experts. The sample size of the group of citizens was calculated based on Cochran's formula of 384 people and for experts 30 people. Data were analyzed using SPSS software. The results indicate that the predominant travel pattern in the study area is personal vehicle travel, which can be attributed to the weakness of public transportation, as well as the results of research, commercial services, the existence of the market, the existence of collections. Religious, historical and cultural, diversity and mixing of uses are considered as factors of travel production in the central part of Shiraz. The results also showed that the focus of travel absorber uses has a positive and significant effect on the desire to travel in the study area. On the other hand, according to the value of R coefficient, which is positive and equal to 0.678, and in fact shows the positive effect and the direction of the effect of the concentration of adsorbent uses on travel to the study area.
ملخص الجهاز:
نتایج حاکی از آن است الگوی سفر غالب در محدوده مورد مطالعه سفر با وسیله شخصی است که دلیل این امر را میتوان در ضعف حملونقل عمومی جستوجو کرد و همچنین با توجه به نتایج پژوهش، خدمات تجاری، وجود بازار، وجود مجموعههای مذهبی، تاریخی و فرهنگی، تنوع و اختلاط کاربریها بهعنوان عوامل تولید سفر در بخش مرکزی شهر شیراز بهحساب میآیند.
بهگونهای که اختلاف میانگین این عاملها با توجه به مقدار سطح معنیداری بهدست آمده، معنادار است از اینرو این عوامل یعنی خدمات تجاری، وجود بازار، وجودمجموعههای مذهبی، تاریخی و فرهنگی، تنوع و اختلاط کاربریها بهعنوان عوامل تولید سفر در بخش مرکزی شهر شیراز به حساب میآیند.
همچنین با توجه به ضریب تعیین بهدست آمده که برابر با 459/0 میباشد میتوان عنوان کرد که 9/45 درصد از واریانس متغیر تمایل به سفر به محدوده مورد مطالعه به وسیله تمرکز کاربریهای جاذب سفر تببین است.
همچنین بررسی عوامل تولید سفر در بخش مرکزی شهر شیراز نشان میدهد که برای عاملهای خدمات تجاری، وجود بازار، وجود مجموعههای مذهبی، تاریخی و فرهنگی، تنوع و اختلاط کاربریها مقدار میانگین بهدست آمده بیشتر از میانگین نظری یعنی عدد 3 است.
علاوه بر این با استفاده از رگرسیون خطی ساده به بررسی تأثیر تمرکز کاربریهای جاذب سفر در بخش مرکزی شهر شیراز پرداخته شد که با توجه به نتایج بررسیها میتوان عنوان کرد تمرکز کاربریهای جاذب سفر بر تمایل به سفر در محدوده مورد مطالعه تأثیر مثبت و معناداری دارد.