خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانشآموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظرروش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان در حال تحصیل بین ردهی سنی ۱۵ تا ۱۷ سال شهر اردبیل بودند که بر اساس فرمول کوکران نمونهی مطلوب برای این پژوهش برابر با ۲۹۰ نفر بود، بنابراین، تعداد ۳۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا فرم انگلیسی به فارسی ترجمه شد و سپس ترجمهی معکوس گردید و در اجرای اوّلیه، سوالات مبهم حذف شدند و در نهایت مقیاس نهایی مورد اجرا قرار گرفت. بعد از جمعآوری دادهها برای تحلیل از روش تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون و روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی مقیاس با محاسبهی آلفای کرونباخ برای کل مقیاس ۸۷/۰ به دست آمد. همچنین نتایج حاصل از ضرایب همبستگی پیرسون متغیر اضطراب آشکار با عاملهای چهارگانه و استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی، روایی سازه را تصدیق نمود و همهی شاخصهای برازش در وضعیت مطلوبی بالاتر از ۹۰/۰ قرار داشت. نتایج این پژوهش همراستا با سایر مطالعات خارجی از ویژگیهای روانسنجی مطلوب این ابزار خبر میدهد به نحوی که از این ابزار میتوان در غربالگریهای اضطرابی در مدارس و بررسیهای بالینی استفاده نمود.
The aim of this study was to evaluate the psychometric characteristics of the revised scale of manifest anxiety in children-the second edition in the students' studies. The present study was applied in terms of purpose and descriptive in terms of sales. The statistical population of the study included all students studying between the ages of 15 and 17 in Ardabil city. According to the Cochran's formula, the optimal sample for this study was 290 people. Therefore, 300 people were selected as the sample. First, the English form was translated into Persian, then the translation was reversed, and in the first run, the ambiguous questions were removed, and finally the final scale was implemented. After collecting the data, confirmatory factor analysis method, Pearson correlation coefficient and Cronbach's retesting and alpha correlation method were used for analysis. The reliability coefficient of the scale was obtained by calculating Cronbach's alpha for the total scale of 0.87. Also, the results of Pearson correlation coefficients of the apparent anxiety variable with the four factors and the use of confirmatory factor analysis method confirmed the validity of the structure and all fitness indicators were in a favorable situation above 0.90. The results of this study, along with other foreign studies, indicate the optimal psychometric characteristics of this tool, so that this tool can be used in anxiety screening in schools and clinical trials.
ملخص الجهاز:
Gillies, Taylor, Gray, O'Brien & D'Abrew 3.
همين طور پژوهشگران نشان داده اند که اضطراب عملکرد کودکان ، روابط آنها با همسالان ، محيط و روابط خانوادگي و فعاليت هاي مدرسه آنها را به شدت تحت تأثير قرار ميدهد و نکته ي بسيار حائز اهميت اين است که افزايش علائم اضطراب در دوران کودکي با خودکشي در سنين بالاتر رابطه ي معناداري دارد.
Forrester, Darden, Dimotakis, Simon & Tepper 2.
Joseph, Williams, Bowman, Koenig & Thayer 6.
Beesdo, Knappe & Pine 2.
از اين رو هدف اين پژوهش بررسي ويژگيهاي روانسنجي مقياس تجديدنظر شده ي اضطراب آشکار کودکان -ويراست دوم در نمونه هاي دانش آموزان ايراني با محدوده ي سني ١٥ تا ١٧ سال براي کاربردهاي آتي بود.
Silverman & Ollendick روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف ، کاربردي و از نظر روش توصيفي از نوع پيمايشي بود، که با هدف بررسي ويژگيهاي روانسنجي ويراست دوم مقياس تجديدنظر شدٔە اضطراب آشکار کودکان انجام گرفت .
روايي سازه مقياس اضطراب آشکار کودکان به دو شيوه محاسبه ضريب همبستگي مقياس با عامل هاي آن و تحليل عاملي تأييدي مورد بررسي قرار گرفته است .
خلاصه شاخص هاي آماري برازندگي مدل پژوهش (NFI) (CFI) (AGFI) (GFI) (RMSEA) χ2/df (df) χ2 0/94 0/96 0/92 0/95 0/05 1/97 659 1301/59 همچنين شاخص هاي برازش گزارش شده در جدول ، برازش مطلوب مدل را نشان ميدهد که ميتوان نتيجه گرفت با توجه به نتايج به دست آمده ، مقياس ابزاري قابل اعتماد و روا براي اندازه گيري اضطراب آشکار در بين دانش آموزان است .