خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مروری بر تاثیرات شبکههای اجتماعی در تولید، انتشار و باورپذیری شایعه در سطح جامعه انجام گرفت. امروزه اینترنت بخشی جداییناپذیر از زندگی بشر شده است. اگرچه از طریق اینترنت میتوان اطلاعات مفیدی بدست آورد، اما در دنیایی که جدا کردن حقیقت از باطل دشوار است، شایعه به آسانی گسترش مییابد. شایعات بیشتر در شبکههای اجتماعی مورد مطالعه قرار میگیرند؛ این امر به این دلیل است که اغلب شبکههای اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین کاربران استفاده میشود و این اطلاعات میتواند نادرست یا نامعتبر باشد. بر این اساس تشخیص زود هنگام شایعه لازم و ضروری است. با توجه به عدم اطمینان به اطلاعات موجود در شبکههای اجتماعی، در سالهای اخیر متخصصین تصمیم به استفاده از تکنیکهای هوشمند جهت تشخیص شایعات در این شبکهها نمودهاند. سیستمهای هوشمند احتمال وقوع خطاها و هزینهها را کاهش میدهند. به کارگیری دانش داده کاوی (متن کاوی) و الگوریتم-های یادگیری ماشین در حوزه تشخیص شایعه از جمله شیوههای هوشمندی است که میتواند با تحلیل ویژگیهای موثر، شایعات را زودتر و دقیقتر تشخیص دهد. شایعه با توجه به ماهیت و قدرت تاثیرگذاری آن میتواند اضطراب اجتماعی را افزایش و بهرهوری و تولید را کاهش دهد و حتی اعتبار اجتماعی کارکنان، مدیران، موسسات و سازمانها را خدشهدار کند. در این زمینه انتظار میرود افرادی که به اصول اخلاقی پایبندترند، در درک، تجزیه و تحلیل و مدیریت شایعه، رفتاری متمایز داشته باشند.
ملخص الجهاز:
com دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرابش هوش مصنوعی و رباتیک، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، واحد باراجین شایعه یا همان دروغ بزرگ اجتماعی یکی از معضلهای اخلاقی جامعه ما است که هر روز در لباسی جدید رخنمایی میکند.
موضوع انتشار از این جهت دارای اهمیت است که این پدیده و تاثیرات ناشی از آن در شبکههای اجتماعی، میتواند نمایانگر افکار، سلایق و روابط افراد یک جامعه بوده و دید نسبتاً مناسبی به تصمیم گیرندگان خواهد داد (بیرانوند و همکاران، 1392).
انتشار گسترده «خبر جعلی» خبرهایی که عامدانه، مغرضانه و به صورت سازمانی و حرفهای اغلب بر بستر رسانههای اجتماعی، جهت فریب کاربران و انحراف جامعه ساخته و پرداخته میشوند به یکی از تهدیدات مهم رسانهای در جوامع امروز تبدیل شده است.
رسانههای اجتماعی، پلتفرمی برای کاربرانشان فراهم کردهاند که کاربران از طریق آنها میتوانند در سریعترین زمان با کاربران دیگر ارتباط و نظام پیامرسانی موثری برقرار کنند؛ ظهور این نوع پلتفرمها در جامعه شبکهای امروز، به طور تقریبی همه عرصههای زیست اجتماعی از جمله فرایندهای حرفهای و سازمانی تولید خبر به مثابه یکی از ارکان موجده و مبقیه جوامع و حکومتهای مدرن را به چالش کشیده است؛ اگر خبرهای منتشر شده در فضای این رسانههای اجتماعی جعلی باشند، کاربران به وسیله این خبرها فریفته میشوند و احتمال میرود که تصمیمات اجتماعیشان نامتعارف شود، چنانچه در عصر پساحقیقت، کاربران، بررسیهای واقعی و تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی را کنار گذاشته و تقریبا بی چون و چرا مقهور انواع اطلاعات مخرب میشوند.