خلاصة:
امروزه در بازارهای رقابتی، برند یک الزام استراتژیک است که سازمانها را در جهت خلق ارزش بیشتر برای مشتریان و همچنین ایجاد مزیتهای رقابتی پایدار و کسب رضایت مشتریان، کمک میکند. بررسی روابط میان اجزای ارزش ویژه برند و همچنین بررسی تاثیر این مولفهها بر ارزش ویژه برند مقصد در گردشگری کشور ایران از منظر گردشگران داخلی حائز اهمیت است و از این رو در این پژوهش، به بررسی تاثیر اجزای ارزش ویژه برند بر یکدیگر و بر ارزش کلی برند پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و بر اساس روش گردآوری دادهها، تحقیقی توصیفی و از نوع پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری تمام مسافرانی است که از تور داخلی آژانس زاگرس استفاده نمودهاند و حجم نمونه آماری برابر با 336 نفر میباشد که این تعداد با توجه به تعداد سوالات در بازه مطلوب، قرار دارد. روش نمونهگیری نیز به صورت تصادفی ساده بود. دادههای موردنظر با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی آن مورد تایید قرارگرفته شده، از نمونه آماری جمعآوری شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری در دو بخش مدل اندازهگیری و مدل ساختاری با بهرهگیری از نرمافزار AMOS صورت گرفتهاست. نتایج آزمون نه فرضیه این پژوهش نشان داد که آگاهی از نام تجاری بر تصویر برند و کیفیت درکشده برند تاثیر مثبت و معناداری دارد. تصویر برند نیز بر کیفیت درکشده و وفاداری برند تاثیر مثبت و معناداری دارد. از طرفی نتایج نشان داد که کیفیت درکشده بر وفاداری برند و وفاداری برند بر ارزش کلی برند، تاثیر مثبت و معناداری دارد.
ملخص الجهاز:
بررسي روابط ميان اجزاي ارزش ويژه برند و همچنین بررسي تأثير اين مولفه ها بر ارزش ويژه برند مقصد در گردشگري کشور ایران از منظر گردشگران داخلي حایز اهمیت است و از این رو ضرورت دارد تا در قالب مطالعات موردی مختلف، تاثیر میان کیفیت خدمات ارائه شده بر ادراک مشتریان در صنعت گردشگری را شناسایی نمود.
Vinh Trung Tran et al Tong and Hawley Kim et al aker www.
K'ahn Gartner Bianchi and pike Information and Communication Technologies Bowles And Forrest Gartner et al Salehzadeh et al Crampton Teski et al Zhang et al Boo et al Lynn et al در گردشگری و مهمان نوازی، کیفیت نام تجاری مقصد یکی از ابعاد اصلی ارزش برند در هنگام استفاده از یک مقصد گردشگری است(بو و همکاران، 2009؛ پیک و همکاران، 2010؛ بیانیچی و پیک، 2011؛ مایاگمارسورن و چن 1 ، 2011؛ ترن و همکاران، 2019) طبق گفته (کنک نیک و گارتنر 2 ، 2007) ، کیفیت درک شده می تواند به عنوان درک گردشگران نسبت به یک مقصد با توجه به توانایی خود برای انجام انتظارات و خواسته های مربوط به سفر، تعریف شود.
در این تحقیق با استفاده ازتوزیع پرسشنامه بین مشتریان نمایندگان شرکت ال جی در استان تهران و البرز و با استفاده ازروش Spss و PLS مشخص گردید که تصویر ذهنی برند، کیفیت خدمات، رضایت و وفاداري نسبت به محصول به ترتیب بیشترین تأثیر را روي ارزش ویژه برند شرکت ال جی دارا بوده است.
A MODEL OF Customer- based brand equity and its application to multiple destinations, Tourism Management, 30: 219- 231.
(1995), “Brand equity or double jeopardy”, Journal of Product & Brand Management, Vol. 4 No. 1, pp.