خلاصة:
«ﻓﻠﺴﻔﻪ روش» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻫﻮﯾﺖﯾﺎﺑﯽ ﻓﻠﺴﻔﯽ ﭘﺎراداﯾﻢﻫﺎ و ﻣﻮاﺿﻊ ﻋﻤﻮﻣﯽ آنﻫﺎﺳﺖ. ﯾﻌﻨﯽ، ﺧﻮد روش ﻧﯿﺰ ﻣﺘﮑﯽ ﺑﻪ روش ﺧﺎﺻﯽ اﺳﺖ و از ﻧﻮﻋﯽ ﭘﺲزﻣﯿﻨﮥ ﻧﻈﺮی و ﻓﮑﺮی ﺗﻐﺬﯾﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ؛ ﺑﺎﯾﺪ داﻧﺴﺖ روش، ﭼﻪ اﺻﻮل و ﺑﻨﯿﺎنﻫﺎی ﻓﻠﺴﻔﯽ دارد ﮐﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ آنﻫﺎ ﭘﺎﯾﺒﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ. ذﻫﻦ وی ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ و روی ﭼﻪ ﭼﯿﺰی ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺷﻮد. روشِ روش ﻣﯽﺧﻮاﻫﺪ ﻻﯾﻪﻫﺎی ﻓﻠﺴﻔﯽ و ﻣﻨﻄﻖ ﻧﻈﺮی روشﻫﺎ را روﺷﻦ ﺳﺎزد؛ در اﯾﻨﺠﺎ ﻣﺤﻘﻖ ﺗﻨﻬﺎ ﯾﮏ ﻣﺤﻘﻖ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﯾﮏ ﻣﺤﻘﻖ ﻓﯿﻠﺴﻮف ﯾﺎ دﺳﺖﮐﻢ ﯾﮏ ﻣﺤﻘﻖ ﺧﻮدآﮔﺎه ﺑﺎﺷﺪ. روش ﺗﻔﺴﯿﺮ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖﭘﮋوه ﻫﻢ ﻗﺴﻤﯽ از روش ﻣﺴﺄﻟﻪﻣﺤﻮر اﺳﺖ و ﺑﺪﯾﻨﺴﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﻫﺘﻤﺎم ورزﯾﺪ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺗﻔﺴﯿﺮ ذﻫﻦ ﻣﻔﺴﺮ، ﺑﺎ ﭼﻪ اﻧﺘﻈﺎراﺗﯽ روﺑﺮوﺳﺖ و ﻻﯾﻪﻫﺎی ﻓﻠﺴﻔﯽ و ﻣﻨﻄﻖ ﻧﻈﺮی آن ﭼﯿﺴﺖ. ﻫﻤﺎنﻃﻮر ﮐﻪ ﻣﯽداﻧﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﻔﺴﯿﺮی، داﻧﺶ اﻧﺴﺎﻧﯽ اﺳﺖ و اﯾﻦ ﻗﺮار در ﮐﻮران ﺗﺤﻮل ﻋﻠﻮم ﻫﻢ از ﻟﺤﺎظ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و ﻫﻢ روش ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ در ﺗﺐ و ﺗﺎب ﺑﺎزﺧﻮاﻧﯽ اﺳﺖ. ﮐﺎرﺑﺮد اﯾﻦ داﻧﺶ ﻫﺎ در اﻧﺪﯾﺸﻪ ﭘﺮدازی ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ از ﻣﻨﻈﺮ ﻗﺮآن ﯾﮏ ﺿﺮورت ﻧﺎﮔﺰﯾﺮ اﺳﺖ. در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ روشﻫﺎی ﺗﻔﺴﯿﺮی ﻣﻮﺟﻮد، اﻫﺘﻤﺎم ﭼﻨﺪاﻧﯽ ﺑﻪ داﻧﺶﻫﺎی ﻣﯿﺎنرﺷﺘﻪای ﻧﺪاﺷﺘﻪاﻧﺪ. ﺑﻪ اﯾﻦ ﻗﺮار، ﭘﺮداﺧﺖ» روشﺷﻨﺎﺳﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻔﺴﯿﺮی «از ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﮔﺎمﻫﺎ در ﺗﺪوﯾﻦ ﻧﻈﺎمﻣﻨﺪ روشﻫﺎ و ﻣﺒﺎﻧﯽ ﺗﻔﺴﯿﺮ در ﻋﺮﺻﮥ اﻧﺪﯾﺸﮥ ﻗﺮآﻧﯽ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺑﻨﯿﺎنﻫﺎ و ﻣﺒﺎﻧﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد و وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی روش ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺑﺮ اﺳﺎس اﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯽﺷﻮد. ﻧﮕﺮش و روﯾﮑﺮد اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮرﺳﯽ و ﺑﺎزﺧﻮاﻧﯽ روش ﺗﻔﺴﯿﺮ در دو ﺳﻄﺢ روشﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﻔﺴﯿﺮی و اﺻﻮل روش ﺗﺤﻘﯿﻖ اﺳﺖ. ﻓﻠﺴﻔﮥ روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖﻧﮕﺮ در ﻋﺮﺻﻪ اﻧﺪﯾﺸﻪ و داﻧﺶ ﺗﻔﺴﯿﺮ، ﯾﮏ زاوﯾﻪ دﯾﺪ و ﻣﻨﻄﻖ ﻧﻈﺮ را در ﺑﺎب روش ﭘﯿﺸﺮﻓﺖﭘﮋوﻫﯽ از ﻣﻨﻈﺮ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ در ﮔﻔﺘﮕﻮی اﻧﺘﻘﺎدی ﺑﺎ ﻣﻨﻈﻮﻣﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﮔﺮاﯾﺶﻫﺎ و روشﻫﺎ و روﯾﮑﺮدﻫﺎی ﺗﻔﺴﯿﺮی ﭘﯿﺶ رو ﻣﯽﮔﺬارد. اﯾﻦ ﻓﻠﺴﻔﻪ روش ﺗﻔﺴﯿﺮی، ﮐﺎﻧﻮن اﺻﻠﯽ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺗﻔﺴﯿﺮی اﺳﺖ. در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﯿﺶ رو، ﺑﻪ ﻓﻠﺴﻔﻪ روش ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻗﺮآﻧﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ در ذﯾﻞ ﻣﺒﺎﺣﺚ زﯾﺮ، ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد:
1. ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺒﺎﻧﯽ و اﺻﻮل ﺗﻔﺴﯿﺮی ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻣﺴﺄﻟﻪ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ؛ 2. ﺳﻬﻢ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺳﻨﺖ و ﻋﻘﻞ در اﯾﻦ ﻧﻮع ﺗﻔﺴﯿﺮ؛
3. ﻧﻘﺪ اﻧﻮاع روشﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺎ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺷﺪه در ﻣﺮﺣﻠﻪ اول؛
4. ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻧﻈﺎم ﺟﺎﻣﻊ روشﺷﻨﺎﺳﯽﻫﺎ و روشﻫﺎی ﺗﻔﺴﯿﺮی ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی اﻧﺪﯾﺸﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی روش ﺗﻔﺴﯿﺮی ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﭘﮋوه ﺑﻪ ﻗﺮار زﯾﺮ اﺳﺖ: 1. ﺗﻨﻮﻋﯽ از ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻓﻠﺴﻔﻪ دﯾﻨﯽ را داراﺳﺖ؛
2. ﺗﻨﻮﻋﯽ از ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺧﺘﯽ در آن ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﯽﺧﻮرد؛
3. اﻧﻮاع روشﺷﻨﺎﺳﯽﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻔﺴﯿﺮی را در ﺑﺮ ﻣﯽﮔﯿﺮد.