خلاصة:
مقابله با قاچاق مواد مخدر در دریا بهعنوان یکی از جرائم سازمانیافته بینالمللی نیازمند دستیابی به اطلاعات است که در عصر حاضر از آن بهعنوان اشراف اطلاعاتی یاد میکنند. پژوهش حاضر باهدف شناسایی اولویتها و چالشهای اطلاعاتی ناجا در مقابله با قاچاق مواد مخدر در دریا انجامشده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت آمیخته(کمی و کیفی) و از نوع اکتشافی است. برای جمعآوری دادههای موردنیاز از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفادهشده است. که روایی هر دو ابزار گردآوری دادهها( مصاحبهنیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته) به صورت صوری و با تائید خبرگان امر و اساتید راهنما و مشاور مورد تائید قرار گرفت و پایایی ابزار در بخش کیفی از طریق بازبینی مجدد شاخصها و مؤلفههای استخراجشده از دادههای باز توسط خبرگان و در بخش کمی از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شده است. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی، 30 نفر بهصورت تمام شمار و در مرحله کیفی نیز 15 نفر به شرط اشباع نظری انتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات پرسشنامه از نرمافزار spss استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که اولویت اول نیروی انسانی و ساختار سازمانی و در اولویت دوم توجه به فرصتهای محیطی از جمله حمایت فکری مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و وجود فناوریهای پیشرفته در سایر نهادهای امنیتی و ... باید مورد توجه قرار گیرد. در دسته اول چالشها نیز فقدان ساختار سازمانی متناسب با مأموریتهای دریایی سازمان و در دسته دوم ضعف فرهنگی و گرایش عمومی جامعه به سوء مصرف مواد مخدر شناسایی گردیدند.
Abstract Background and Aim: Countering drug trafficking at sea as one of the international organized crimes requires access to information, which in the present age is referred to as intelligence aristocracy. The present study aimed to identify the priorities and intelligence challenges of NAJA in combating drug trafficking at sea. Method: The research is applied in terms of purpose and in terms of method, which is done by descriptive-survey method and its statistical population includes 15 experts, which is done through structured interviews and to the extent of theoretical saturation. Quantitative step is the data collection tool is a researcher-made questionnaire. To analyze the data, the method of measuring the amount of Como and Bartlett test and determining the significance level and finally factor analysis were used. Results: It was found that all items related to a factor measure a single concept and in a more detailed study of the value of varimax, it was found that all items explain 75.70% of the changes. In the next step, the factor load factor of each item is determined and the results indicate that the coefficient of each item in the four factors of strengths, weaknesses, opportunities and threats became more than 4 and all items obtained Confirmed
ملخص الجهاز:
نيـروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در اجراي فرامين فرماندهي معظم کل قوا و بـر اسـاس بنـد ١٠ ماده ٤ قانون نيروي انتظـامي جمهـوري اسـلامي ايـران (مصـوب ١٣٦٩/٩/٢٧) و مطـابق «رديف ب بند ٨ ماده ٤ قانون مبارزه با قاچاق مواد مخدر» در راستاي تأمين امنيت مرزهـاي دريايي کشور، با به کارگيري نيروهاي مجرب در امـر دريـا و تجهيـزات موجـود، در زمينـه تأمين امنيت عمومي و بالطبع امنيت داخلي تلاش مينمايد و با قاچاقچيـان مـواد مخـدر کـه چند سالي است عرصه دريا را جولانگاه فعاليت هاي غيرقانوني خود نمـوده و سـعي دارنـد، اقتدار حاکميت و امنيت جامعه را تحت الشعاع قـرار دهنـد، قاطعانـه مبـارزه نمـوده و زمينـه توسعه اقتصاد دريايي و قدرت ملي را فراهم مينمايد و در اين مسير از تمام توان اطلاعـاتي خود براي مقابله با قاچاق مواد مخدر در دريا استفاده بهينه مينمايد.
بر همين اسـاس دو دسته اولويت و دو دسته چالش اطلاعاتي در کشف جرم قاچاق مواد مخـدر از مرزهـاي دريايي قابل شناسايي و استخراج مي باشد که به ترتيب عبارتند از: دسته اول اولويت ها با استفاده از قوت هاي سازمان اين است کـه : در حـال حاضـر پلـيس اطلاعات و امنيت ناجا مي تواند با تکيه بر گويه هايي همچون نيروي انساني آموزش ديده و متخصص و متعهد و با بهره گيري از بانک هاي اطلاعاتي موجود و با تکيه بر پيوند ساختاري خود به بدنه دولت در مسير مقابله با قاچاق موادمخدر گام بـردارد چـرا کـه بـر اسـاس نظـر خبرگان دسـتورالعمل هـا و قـوانين موجـود پاسـخ گـوي نيـاز اطلاعـاتي سـازمان در اجـراي مأموريت مقابله با قاچاق مواد مخدر هستند و عزم و اراده فرمانـدهي ناجـا نيـز مـيتوانـد بـه توسعه و تسهيل اين مسير کمک شاياني نمايد.