خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی آسیبشناسانه نگاه سید جمالالدین اسدآبادی به سلفیگرایی و نواندیشی غربگرایانه است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که سید جمال مبدع و مبتکر راه سوم در راهیابی جامعه اسلامی به عصر جدید است. او با توجه به اوضاع و شرایط سیاسی و اجتماعی زمان خود تلاش کرد تا راه سومی را بین دو راه سنّتگرایان سلفی و نوگرایان غربگرا به سوی عصر جدید بگشاید و با مرجعیت دین، یک نسخه اسلامی از تجدد تدوین و برای جوامع مسلمان ارائه نماید. ابتکار اصلی سید جمال در این راه، تفکیک بین مفهوم «دین» و «سنّت» از سویی و تفکیک بین مفهوم «فرهنگ» و «علوم و تکنولوژی» غربی از سوی دیگر بود. ولی علیرغم خواست سید جمال، راه سوم در نهایت باعث تقویت سلفیگرایی و بنیادگرایی در جهان اسلام گردید. عمدهترین دلیل چنین امری، عدم توجه سید جمال به انرژی و منطق مفاهیم مدرنی که در منظومة فکری خود بهکار میبرد، بود. تفکیک دین از فرهنگ و سنّت موجود جوامع اسلامی آنزمان، برای ارائه نسخهای جهانی از دین، باعث تقویت مفهوم سلفیگرایی و در نهایت تقویت دوگانه مفهومی سکولاریسم و سلفیگرایی گردید و سر از بنیادگرایی درآورد.
Seyyed Jamaluddin Asadabadi can be considered the inventor of the third way in leading the Islamic society to the new era. Given the political and social conditions of his time, he sought to open a third path between the Salafi traditionalists and the Western modernists towards the new age. Seyyed Jamal tried to compile an Islamic version of modernity and present it to Muslim communities with the authority of religion. Seyyed Jamal's main initiative in this way was to distinguish between the concept of "religion" and "tradition" on the one hand and on the other hand the distinction between the concept of "culture" and "science and technology" in the West. But despite Seyyed Jamal's wishes, the third way eventually strengthened Salafism and fundamentalism in the Islamic world. The main reason for this was Syed's lack of attention to the energy and logic of the modern concepts he uses in his system of thought. The separation of religion from the existing culture and tradition of the Islamic societies of that time in order to present a universal version of religion, strengthened the concept of Salafism and finally strengthened the Dichotomy of secularism and Salafism and abandoned fundamentalism