خلاصة:
پژوهش توصیفی حاضر با هدف ارزشیابی کیفیت دورههای آموزشی مرکز آموزش مهارتهای پیشرفتۀ ارم مشهد انجام شده است. این مرکز بهعنوان یکی از مراکز مهم و الگو در میان سایر مراکز ثابت سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور می باشد. برای انجام پژوهش از بین10 کارگاه و 122 دوره به اتمام رسیده در سال 1390، سه رشته با محوریت تدریس دو مربی انتخاب شد. سپس برای ارزشیابی کیفیت هر رشته 5 ملاک دروندادی با 10 نشانگر، 2 ملاک فرآیندی با 7 نشانگر و یک ملاک بروندادی با 5 نشانگر تدوین شد. یافتههای نشانگر این است که دروندادها، فرآیندها و بروندادهای آموزشی در مرکز مهارتهای پیشرفتۀ ارم در سطح مطلوب قرار دارد. الگوی مورد استفاده در این پژوهش میتواند برای ازشیابی سایر مراکز سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بهکار برده شود.
The current descriptive study is implemented with the aim of quality evaluation of Erma Advanced Skills Training Center. This center is very well-known and predominant among training centers in Technical and Vocational Training Organization (TVTO). Among 10 workshops and 122 courses held in 2011, 3 courses were selected. Subsequently, 5 input criteria with 10 indicators, 2 process criteria with 7 indicators, and 1 output criteria with 5 indicators were compiled. The findings indicate that the inputs, processes and outputs of evaluated courses are at desirable level. The IPO model can be used for the quality evaluation of other centers in TVTO.
ملخص الجهاز:
بنابراین، از جمله مشغلههای ذهنی پژوهشگر در این پژوهش بررسی و واکاوی یکی از ارکان اساسی هر نظام آموزشی، يعني برنامهريزي آموزشي موجود است كه در این راستا به ارزیابی از کیفیت برنامهريزي آموزشي و برگزاری دورههای آموزشی در یکی از مراکز سازمان فنی و حرفهای کشور، یعنی مرکز آموزش مهارتهای پیشرفتۀ ارم، که هر ساله با خیل کثیری از کارآموزان مواجه است و یکی از قطبهای فعال و کانون توجه فارغالتحصیلان دانشگاهی برای کسب مهارتهای پیشرفته است، مورد توجه قرار گرفته است تا با کمک یکی از انواع الگوهای ارزشیابی اثربخشی از دورهها یعنی مدل سیستمی (درونداد، فرآیند و برونداد) به ارزیابی برنامهريزي آموزشی موجود Ietzion Price Steers Robbins Hall Hersey and Blanchard Beremlee و دستیابی به میزان اهداف آموزشی و کیفیت برگزاری برخی از دورهها در این مرکز پرداخته شود.
نشانگر1-3-2: تناسب فضاهای آموزشی به نسبت کارآموز: با توجه به معیار خاصی که برای اعتبارسنجی مراکز فنی و حرفهای استفاده میشود، کارگاههای شبکه و بیوتکنولوژی هر کدام به ترتیب 82 و155 متر مربع مساحت دارد که به نسبت تعداد کارآموز هر کارگاه، متناسب با فضای کارگاهی و تعداد کارآموزان تعبیه شده است و هر دو کارگاه در سطح مطلوب قرار دارند.
سوال سوم: فرآیندهای آموزش مرکز آموزش مهارتهای پیشرفتۀ ارم از چه کیفیتی برخوردار هستند؟ ملاک اول: مربی دوره: نشانگر2-1-1: نحوۀ کلاسداری مربی: با توجه به اطلاعات حاصله از میانگین پرسشنامۀ نظرسنجی از کارآموزان در مورد تدریس مربی، میانگین نمرۀ کسب شده در خصوص تدریس مربی رشتۀ مدیر سرویسدهندههای مایکروسافت 4.