خلاصة:
اهمیت برنامهریزی برای آینده و تلاش کشورهای پیشرفته دنیا برای پیشرفت مستمر، پژوهشگران بسیاری را بر آن داشته است که از طریق آیندهپژوهی مهارتهای موردنیاز برای زندگی و کار در آینده را پیشبینی کنند. در این میان سازمان فنی و حرفهای کشور که راهبری اصلی جریان مهارتآموزی در کشور را بر عهده دارد، بیش از سایر مؤسسات آموزشی به این آیندهپژوهیها نیاز دارد. پژوهش حاضر با درک اهمیت آیندهپژوهی در مهارتآموزی برای توسعه افراد و بالندگی جوامع آینده، به مروری بر جدیدترین مطالعات صورت گرفته در دنیا پرداخته است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که مهارتهای مبناسازی، هوش اجتماعی، تفکر انطباقی، شایستگیهای بین فرهنگی، تفکر محاسباتی، سواد رسانهای جدید، دانش فرارشتهای، ذهنیت طراحی، مدیریت بار شناختی، همکاری مجازی جزو مهمترین مهارتهای موردنیاز برای رویارویی با دنیای کار آینده است. همچنین در مهارتهای موردنیاز در آینده را میتوان در سه طبقهبندی کلی شامل مهارتهای تکنولوژیکی، مهارتهای اجتماعی و احساسی، و مهارتهای شناختی عالی در نظر گرفت.
Industrial unites training quality and improvement of employees’ skills will not be created itself. It requires scientific and practical planning while it must be identified qualified persons to establish appropriate structure in HR evaluation fields. This study will identify steel industry workers vocational competence while to provide initial framework for qualification system to pursue strategic objective of mobarakeh steel company includes a packages from knowledge, skills, professional behavior and physical abilities.
The research methodology will be descriptive and the statistical population consists of all employees of the steel industry. Data collection tools were library studies and using a researcher-made questionnaire. Following the systematic implementation based on industry scale and the definition of wages, the system of classification of businesses with a high degree of reliability and increased satisfaction of the workforce
ملخص الجهاز:
ابر روندها و دنیای کار آینده 2030 حسین خنیفر 1 منصوره محمد نژاد فدردی 2 چکیده اهمیت برنامهریزی برای آینده و تلاش کشورهای پیشرفته دنیا برای پیشرفت مستمر، پژوهشگران بسیاری را بر آن داشته است که از طریق آیندهپژوهی مهارتهای موردنیاز برای زندگی و کار در آینده را پیشبینی کنند.
نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که مهارتهای مبناسازی، هوش اجتماعی، تفکر انطباقی، شایستگیهای بین فرهنگی، تفکر محاسباتی، سواد رسانهای جدید، دانش فرارشتهای، ذهنیت طراحی، مدیریت بار شناختی، همکاری مجازی جزو مهمترین مهارتهای موردنیاز برای رویارویی با دنیای کار آینده است.
در کانون تمرکز آیندهپژوهی دنیای کار و مهارتهای موردنیاز برای ورود به آن، پیشبینی تغییرات احتمالی آینده نسبت به حال وجود دارد.
در این شرایط ابر روندها نیروهای فوقالعاده قوی برای تغییرشکل جوامع انسانی و همسو با آن تغییر شکل دنیای کار خواهند بود.
بروون و همکارانش (2017) مهمترین ابرروندها را بهصورت ذیل بیان میکنند: *پیشرفتهای تکنولوژیکی: طراحی اتوماتیک، هوش مصنوعی و رباتیک؛ *تغییرات جمعیت شناختی: تغییر اندازه، توزیع و مشخصات سنی جمعیت جهان؛ *شهرنشینی سریع: افزایش مشخص درحرکت افراد برای زندگی به سمت شهرها؛ *تغییر در قدرت اقتصادی جهانی تغییر قدرت بین کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه؛ *کمبود منابع و تغییرات اقلیمی: تخلیه سوختهای فسیلی، گرمای شدید، کمبود آب.
در همین راستا، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) 2 در آخرین گزارش خود در سال 2018 با عنوان «آینده آموزش و مهارتآموزی 2030» بیان میکند که تغییر در جوامع بهصورت عمیق و سریع در حال رخ دادن است.