خلاصة:
مقاله حاضر ضمن بررسی مبانی نظری و مفاهیم صلاحیت به تاریخچه نظام صلاحیت حرفهای در جهان، قلمرو و گونه شناسی انواع چارچوب صلاحیت به طور مفصل و جزیی پرداخته است. روش شناسی این تحقیق به صورت توصیفی- اکتشافی، بوده و از نوع تحقیقات کاربردی میباشد. دادهها و اطلاعات مورد نیاز به روش کتابخانهای و مراجعه به اسناد و مدارک علمی و سازمانی مکتوب و اینترنتی جمع آوری و فراوری شده است. تحلیلهای صورت گرفته با استعانت از تحلیلهای ثانویه و بر اساس تجربه زیسته و بررسی دادهها و اطلاعات دسته بندی شده در دسترس در دو وضعیت موجود و مورد انتظار صورت گرفته است. نمونه آماری شامل 34 منابع معتبر علمی عمدتا خارجی و اسناد سازمانی بوده است که به هدفمند انتخاب شدهاند. مشخص شد مناسبترین چارچوب صلاحیت حرفهای دارای یک رویکرد جامع و برخاسته از چارچوبهای بخشی با توافق ذینفعان و شرکای اجتماعی مهارت آموزی است. همچنین استانداردهای آموزشی سازمان از نظر سطح مهارت دارای توزیع و پراکندگی متناسبی با ترکیب و بافت مشاغل کشور و در نتیجه چارچوب صلاحیت حرفهای ملی نخواهد بود. همچنین ارائه آموزشهای دولتی و غیر دولتی سازمان در مقایسه با جمعیت فعال کشور تناسب سنی ندارد و متضمن یادگیری مادام العمر برای افراد جامعه نخواهد بود. لذا سازمان نیازمند غنی سازی و تقویت استانداردهای آموزشی و توجه بیشتر به آموزش شاغلین برای حضور پررنگ تر در چارچوب صلاحیت حرفهای است و نیازمند استقرار ساز و کارهای معادلسازی گواهی نامه با مدارک رسمی و تجمیع و انتقال اعتبارات آموزشی میباشد
The present article, while examining the theoretical foundations and concepts of Qualification, deals with the history of the system of Vocational Qualification in the world, the scope, and typology of different types of Qualification frameworks in detail. The methodology of this research is descriptive-exploratory and is of applied research type. The required data and information have been collected and processed by the library method and referring to written and internet scientific and organizational documents. The analysis was performed with the help of secondary analysis and based on lived experience and data and categorized information available in both existing and expected situations. The statistical sample consisted of 34 valid scientific sources, mainly foreign and organizational documents, which were purposefully selected. It was found that the most appropriate framework of the Vocational Qualification Framework has a comprehensive approach arising from sectoral frameworks with the agreement of stakeholders and social partners. Also, the educational standards of the organization in terms of skill level will not have a proportional distribution with the composition and texture of the countrychr('39')s jobs and as a result, will not be with the National Vocational Qualification Framework. Also, the provision of governmental and non-governmental training by the organization is not appropriate for the active population of the country and will not include lifelong learning for the people of the society. Therefore, the organization needs to enrich and strengthen training standards and pay more attention to employee training for a more prominent presence within the National Vocational Qualification Framework and requires the mechanisms of the establishment of certificate equivalencing with the formal degree and accumulation and transfer of training credits
ملخص الجهاز:
در اواخر دهه 1980 و تحت تأثیر تفکر غالب در مورد یکپارچه سازی و تمرکز بر مهارت آموزی حرفه ای 10 از طریق رویکرد شایستگی 11 ، مفهوم چارچوب صلاحیت Professional life Al-Azhar in Cairo Sankore in Timbuktu University of Bologna Qualification Skilled employees Credentials Strong divisions Academic and vocational systems Vocational training Competency approach ملی 1 در انگلستان پدیدار شد.
ویژگی های یکپارچه چارچوب صلاحیت ملی شامل روالهایی از تضم 10 e"/>e"/> جدید و تنظیم است 11 g"/>g"/> بر اساس پیام NQF Jessup Scottish Action Plan Modularization SED: Scottish Education Department First-generation NQFs Bouder& Keevy et al Hierarchical classifications Associated qualifications and certificates Quality assurance Standards-setting یادگیری 1 ، و مهمتر از همه برای این مطالعه، توصیفگرهای سطحی است که برای تعیین سطح صلاحیت باید متصل شود، مورد استفاده قرار می گیرند (کوی و چاکرون، 2015و ترک، 2007).
این امکان را برای توسعه، ETF: European Training Foundation Qualifications framework Formalized structure learning level descriptors ارزیابی و بهبود آموزش کیفیت در برخی از زمینه ها فراهم می آورد .
بررسی چارچوب صلاحیت حرفه ای 10 کشور منتخب نشان می دهد که علاوه بر یکپارچه سازی اعطای صلاحیت حرفه ای وتشکیل نهاد ملی تصمیم ساز و پذیرش صلاحیت 8 سطحی، چهارچوب صلاحیت توانسته است موجب تضمین کیفیت، حمایت از یادگیری مادام العمر، و اعتباردهی به آموزش رسمی و یادگیری های قبلی 2 مورد توافق همگان شود و کما این که ارجاع به چارچوبهای منطقه ای نظیر EQF , APEC, SADC نیز اجتناب ناپذیر می باشد (مرکز پژوهشهای مجلس،1396).