خلاصة:
ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﺴﺘﻨﺪﺳﺎزی و اﻧﺘﻘﺎل ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ اﺳﺎﺳﯽ در ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺤﺴﻮب ﺷﺪه و ﺿﺮوری اﺳﺖ ﺗﺎ از ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت و داﻧﺶ ﻫﺎی ﻧﻬﻔﺘﻪ) ﺿﻤﻨﯽ (و آﺷﮑﺎر) ﺻﺮﯾﺢ (اﻓﺮاد در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری ﮔﺮدد. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻨﻈﻮر، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺘﯽ ﮐﻪ داﻧﺶ ﻫﺎی ﺿﻤﻨﯽ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻫﺎی ﻓﮑﺮی اﻓﺮاد در ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎﻧﮏ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎدرات اﯾﺮان دارا ﺑﻮده، ﻣﺴﺘﻨﺪﺳﺎزی ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت ﯾﮑﯽ از اﺑﺰارﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺑﺎﻧﮏ را ﻗﺎدر ﻣﯽ ﺳﺎزد ﺗﺎ در روﯾﺎروﯾﯽ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼت، اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺆﺛﺮﺗﺮی اﻧﺠﺎم داده و از ﺗﮑﺮار اﺷﺘﺒﺎﻫﺎت ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﺼﻮن ﺑﻤﺎﻧﺪ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﻫﺪف اﺻﻠﯽ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻣﺴﺘﻨﺪﺳﺎزی ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ آن اﺳﺖ. ﻧﻮع ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی و روش اﺟﺮای آن ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ - ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷﺎﻏﻞ در ﺷﻌﺐ ﺗﻬﺮانِ ﺑﺎﻧﮏ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎدرات اﯾﺮان و ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﮐﻮﮐﺮان ﺗﻌﺪاد 140 ﻧﻔﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. اﻃﻼﻋﺎت ﻻزم از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ای ﺷﺎﻣﻞ 11 ﻋﺎﻣﻞ و 34 ﭘﺮﺳﺶ ﺑﻪ روش ﻃﯿﻒ ﻟﯿﮑﺮت ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺤﻘﻖ ﺗﻬﯿﻪ و ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﺪه، ﮔﺮدآوری و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻧﯿﺰ از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ، 0/832 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ) ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻓﺮدی ﭘﺎﺳﺦ دﻫﻨﺪﮔﺎن ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ (و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ) ﺷﺎﻣﻞ آزﻣﻮن ﻫﺎی ﮐﻮﻟﻤﻮﮔﺮوف- اﺳﻤﯿﺮﻧﻮف ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻧﻮع ﺗﻮزﯾﻊ داده ﻫﺎ، دوﺟﻤﻠﻪ ای ﺑﺮای آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎ و ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ ﺑﺮای رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﻋﻮاﻣﻞ (اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪه، ﮐﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺣﺎﮐﯽ از اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻋﻮاﻣﻞ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﺴﺘﻨﺪﺳﺎزی ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎﻧﮏ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎدرات اﯾﺮان ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ، ﻋﻮاﻣﻞ داﻧﺶ و ﻣﻬﺎرت، ارزش ﻫﺎ، ﻓﺮﻫﻨﮓ، وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ذاﺗﯽ و ﻓﺮدی، ﻓﻨﺎوری، اﻧﮕﯿﺰه، ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎ و روش ﻫﺎ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، آﻣﻮزش، اﻣﻮر ﻣﺎﻟﯽ و ﻣﺆﺳﺴﺎت اﺛﺮﮔﺬار و ﻧﺎﻇﺮ" ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ، ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﺴﺘﻨﺪﺳﺎزی ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎﻧﮏ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎدرات اﯾﺮان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. در ﭘﺎﯾﺎن اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﯿﺰ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ، ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدﻫﺎﯾﯽ اراﯾﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.