خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره های آموزش و پرورش شهر اصفهان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان اداره های آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 1398 بوده که به صورت تقریبی 500 نفر می باشند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. تعداد حجم نمونه بر اساس جدول مورگان محاسبه و 217 پرسشنامه به صورت تصادفی توزیع گردید. از این تعداد 205 پرسشنامه جمع آوری شده است. بدین منظور از پرسشنامه های کیفیت زندگی کاری کاسیو و رفتار شهروندی سازمانی آرگان استفاده شد. رابطه کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی و ابعاد آن )وظیفه شناسی، نوع دوستی، تکریم و احترام، فضیلت مدنی و جوانمردی( با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون مورد سنجش قرار گرفت. یافته ها نشان داد بین کیفیت زندگی کاری با رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن بجز بعد تکریم و احترام، رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
The aim of this study was to investigate the relationship between quality of work life and
organizational citizenship behavior of employees of education departments in Isfahan. The
research method is descriptive-correlational. The statistical population of this study is the staff of
education departments of Isfahan in the academic year 1398, which is approximately 500 people
and have been selected using stratified random sampling. The sample size was calculated based
on Morgan table and 217 questionnaires were randomly distributed. 205 questionnaires were
collected from this number. For this purpose, Casio's quality of work life and Argan
organizational citizenship behavior questionnaires were used. The relationship between quality of
work life and citizenship behavior and its dimensions (conscientiousness, altruism, respect, civic
virtue and chivalry) were measured using Pearson correlation test. Findings showed that there is a
positive and significant relationship between quality of work life and organizational citizenship
behavior and its dimensions, except for respect and esteem.