خلاصة:
امروزه فینتک به یکی از جذابترین خدمات حوزه مالی تبدیلشده و استارت آپهای گوناگونی با ارائه
برنامههای مختلف سعی در جذب کاربران به استفاده از خدمات مختلف مالی به روش جدید دارند و بدون
شک در سالهای آینده این فناوری نقش پررنگتری در کسبوکارهای الکترونیکی خواهد داشت. این
پژوهش از نوع توصیفیء همبستگی و کاربردی است. هدف آنء بررسی اثر استفاده از فناوریهای مالی در
افزایش رضایت مشتری در کسبوکارهای الکترونیکی است. جامعه آماری کلیه مشتریان فروشگاههای برخط
B2c است که نامحدود بوده و بر اساس فرمول کوکران 384 نمونه بهطور احتمالی انتخاب شد. بهمنظور
جمع آورده داده از مطالعه کتابخانهای و تهیه پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه از
طریق تحلیل عاملی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تائید قرارگرفته است. تحلیل دادهها با
استفاده از طیف لیکرت (پنجتایی) و نرمافزار اسمارت پی.ال.اس و اس.پی.اس.اس انجام شد. نتایج حاکی از
این بود که قابلیت دسترسی, هزینه تراکنشها و پیچیدگی و أمنیت در فناوریهای مالی باعث افزایش
رضایت مشتریان فروشگاههای برخط شده و درنتیجه استفاده از فناوریهای مالی بر رضایت مشتریان در
کسبوکارهای الکترونیکی تأثیرگذار است. یکی از مهمترین چالشهاء تضمین امنیت چنین فناوریها و
سهولت در اجرا و دسترسی به آن است که درصورتی که مدیران کسبوکارهای الکترونیکی بتوانند مشتریان
را از امنیت فناوریهای مالی مطمئن سازند و مشکلات برقراری با وبسایت را کاهش داده و آموزش لازم را
به مشتریان برای استفاده صحیح بدهند. میتوان انتظار داشت که رضایت مشتریان از فروشگاههای برخط
افزایش خواهد یافت.
Today Fitch has become one of the most attractive services in the financial sector, and various startups
are trying to entice users to use different financial services in a new way by offering different programs
and this technology will play a more prominent role in E-Commerce in the coming years. This is
descriptive, correlational and practical study and its purpose is to explaining the impact of Financial
Technology in enhance customer satisfaction in E-Commerce. The statistical population is all customers
of B2C online stores that are unlimited and 384 samples were selected based on Cochran formula. A
library study and a researcher-made questionnaire were used to collect the data. Validity of the study
has been assessed through factor analysis, and its reliability has been approved using Cranach’s alpha.
Data analysis is done using Likert scale (five-part), Smart Pals software, SPSS. Data analysis showed that
accessibility, transaction cost, and complexity and security in financial technologies increased customer
satisfaction in online stores. And as a result, the use of financial technologies has an impact on
customer satisfaction in E-Commerce. One of the most important challenges is ensuring that such
technologies are secure and easy to implement and access and if E-Commerce executives can assure
customers of the security of financial technologies, and Reduce website-related problems and give
customers the training they need to use them properly, It can be expected that customer satisfaction
from online stores will increase