خلاصة:
در این پژوهش به بررسی اثر تجربه سازنده زیارت بر مزایای سفر مذهبی به واسطه آرامش ذهن، فرار از تجربیات، تجربه منحصر در زمان زیارت، تجربیات تعاملی و تصویر برند پرداخته شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق در زمرهی تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش، گردشگران مشهد مقدس (بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)) میباشد و در مدل این پژوهش 14 متغییر مورد سنجش قرار گرفته شده است که 510 پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی ساده جمع آوری شد. تحلیلهای آماری نیز با استفاده از نرمافزار SPSS و Amos انجام شده است. در تحلیل استنباطی دادهها از ضریب آلفای کرونباخ و جهت تعیین ثبات درونی ابزار آزمون KMO و کرویت بارتلت برای مناسب بودن حجم نمونه و درست بودن تفکیک عاملها و برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها پژوهش حاکی از آن است تجربه سازنده زیارت بر مزایای سفر مذهبی به واسطه آرامش ذهن، فرار از تجربیات، تجربه منحصر در زمان زیارت، تجربیات تعاملی زائرین و تصویر برند مقصد گردشگری تأثیرگذار است. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که مزایای سفر گردشگران مذهبی بر وضعیت سلامتی گردشگران تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که گردشگری مذهبی میتواند، فرصتهای مادی، معنوی و فرهنگی زیادی را برای شهرهای مذهبی فراهم کند.
This study investigates the impact of the constructive experience of religious tourism on the benefits of religious travel through mind relaxation, escape from experiences, unique experiences in pilgrimage, interactive experiences and brand image. This study is an applied descriptive survey in terms of purpose and research method. The statistical population of the study is Mashhad tourists (Imam Reza (AS)). Sampling method is available. Morgan table was used to determine the number of samples and 384 persons were selected. Statistical analyzes were performed using SPSS and Amos software. Inferential data analysis was performed using Cronbach's alpha coefficient and KMO and Bartlett's Spearman's internal consistency to determine sample size and factor separation accuracy and structural equation modeling to determine causal relationship between variables. Findings The research suggests that the constructive experience of religious tourism influences the benefits of religious travel through mind relaxation, escape from experiences, unique experiences in pilgrimage, pilgrims' interactive experiences, and brand image of tourism destinations. Learning the religious culture affects the benefits of travel. The benefits of travel for religious tourists have a positive and significant effect on the health status of tourists.
ملخص الجهاز:
يافته هـا پژوهـش حاکـي از آن اسـت کـه تجربـۀ سـازنده زيـارت بـر مزايـاي سـفر مذهبـي بـه واسـطۀ آرامـش ذهـن ، فـرار از تجربيـات، تجربـه منحصـر در زمـان زيـارت، تجربيـات تعاملـي زائـران و تصويـر برنـد بـارگاه ملکوتـي امـام رضـا تأثيرگـذار اسـت .
تاکنـون پژوهشـي دربـارٔە اثـر تجربـۀ سـازندٔە زيـارت بـر مزايـاي سـفر مذهبـي بـه واسـطه تصويـر برنـد شـهر مشـهد و يادگيـري فرهنـگ مذهبـي (مـورد مطالعـه حـرم مطهـر امـام رضـا ) انجـام نپذيرفتـه اسـت کـه ايـن مطالعـه ميکوشـد، ايـن خـلأ را تـا حـدي مرتفـع کنـد.
تجربۀ سازندٔە زيارت تجـارب سـازندٔە گردشـگري مذهبـي يکـي از عوامـل کليـدي اسـت کـه بـه درک تصويـر برنـد گردشــگري خارجــي، زمانــي کــه آنهــا فرهنــگ آن مــکان را تجربــه ميکننــد، کمــک ميکنــد و گردشـگران از طريـق ارزيابـي مثبـت و تأثيـرات مقصـد در دسـت يابي و دريافـت مزايـاي سـفر اسـتفاده ميکننـد.
در مقايسـه بـا تأثيـر مسـتقيم اثـر خلاقانـه بـر تصويـر برنـد، اسـتدلال بـر ايـن اسـت که هـدف يادگيـري فرهنـگ مذهبـي، ظرفيت يادگيـري گردشـگران را در زمينـۀ يادگيـري فرهنـگ مذهبـي جديـد و تفکـر بيشـتر دربارٔە خـود را تقويـت ميکنـد و درنتيجـه يادگيـري فرهنـگ مذهبـي، اثـر مثبـت بـر تصويـر برنـد و بـر مزايـاي سـفر دارد)٢٠٠٧:٨٠٦ ,Bruun &Funk ;٢٠١٤:١٢٢٥ ,Richard(؛ تجارب سـازندٔە گردشـگري مذهبـي از طريـق تعامـلات اجتماعـي در طـول گردشـگري منجـر به ايجـاد هماهنگـي خاطرات از تجربـۀ منحصـر در زمـان زيـارت و پـس از آن، ارزيابـي تصويـر مثبـت در مقصـد اسـت .
نتايـج ايـن پژوهـش نشـان داد کـه مزايـاي سـفر بـراي بـر وضعيـت سـلامتي و رفـاه گردشـگران مذهبـي اثـر مثبـت و معنـاداري دارد.