خلاصة:
دین هنگام دگردیسی از صورت الهی به صورت انسانی متلوّن و متنوّع میشود و در قالبهای جدیدی به نام سنخهای دینداری ظهور میکند. این مقاله بر آن است تا با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی به مطالعهی یکی از جلوههای دینداری در قرآن کریم به نام خودمحوری، در قالب سه مؤلفه؛ عدم سیادت دین، توجیه و گزینش بپردازد. یافتههای به دست آمده مؤید آن است که فرد دیندار با عملکردهایی از جمله ارجح دانستن تشخیص خود بر تشخیص مرجعهای دینی، توجیه عملکردهای خودمحورانه و برخوردهای گزینشی و انتخابی، قسمتی از مسیر دینداری را بدون راهنما طی میکند. این عملکرد موجب آسیبرسانی به حیات فردی و اجتماعی دین میشود. زیرا این افراد از یک سو به خاطر عدم درکی جامع از دین، مسیر دینداری را همراه با خطا میپیمایند، و از سویی دیگر با ظهور این درکهای ناقص در فضای عمومی اجتماع، موجودیّت و موضوعیّت کامل دین خدشهدار میگردد و زمینه برای تحزّب و فرقهگرایی به وجود میآید. نتیجه اینکه دینداری خودمحور سیادت دین را در متن زندگی انسان به حاشیه میراند و در تقابل با مبناییترین مبحث دینداری در قرآن کریم یعنی «تسلیم» قرار دارد.
When religion changes from a divine form to a human form, it appears in new forms called religiosity types. This article intends to study one of the manifestations of religiosity in the Holy Quran called self-centeredness, using the method of qualitative content analysis, in the form of three components; Non-sovereignty of religion, justification and selection. Findings show that a religious person goes through a part of the path of religiosity without guidance by actions such as prioritizing his / her diagnosis over the recognition of religious authorities, justifying self-centered actions, and selective approaches. This practice harms the individual and social life of religion. Because on the one hand, due to the lack of a comprehensive understanding of religion, these people follow the path of religiosity with error, and on the other hand, with the emergence of these incomplete understandings in the public sphere, the complete existence and subjectivity of religion is impaired and sectarianism is created. . The conclusion is that self-centered religiosity marginalizes the superiority of religion in the context of human life and is in opposition to the most fundamental issue of religiosity in the Holy Qur'an, namely "submission".