خلاصة:
عید غدیر خم به عنوان روز آغازین بیعت مسلمانان با امیرمومنان از اعیاد برتر مسلمانان و به طو رخاص شیعیان است. روایات ناقل این واقعه متعدد و در دسته بندیها و گونههای مختلف قابل رهگیری هستند.نویسندگان متون اسلامی اعم از محدثان و مورخان با توجه به میزان علاقهی خود به نقل واقعه ی غدیر تعدادی از این روایات را در کتابهای خود نقل کردهاند که عمادالدین محمد بن ابوالقاسم طبری(قرن ششم) از آن جمله است که کتاب بشارة المصطفی را برای نشان دادن فضیلت شیعه و شیعیان و اعتقادات ایشان نگاشته است. پرسش اساسی این است که محدثان و به طور خاص عمادالدین طبری، چه نگاهی به رویداد غدیر داشته و چه روایاتی را در تبیین و ترویج فرهنگ غدیر در آثار خود منعکس ساخته اند. گونه شناسی روایات غدیر در کتاب بشاره المصطفی، کمک شایانی را به شناخت غدیر و انواع مسایل مرتبط با آن خواهد کرد. در این نوشته که به شیوهی توصیفی – تحلیلی سامان یافته است، گونههای روایاتی که دربارهی فضیلت و اعمال غدیر، حاضران در غدیر ، احتجاج امام به غدیر و ..... ، نشان داده خواهد شد. کشف روایات غدیریه به عنوان یکی از عناصر محوری کتاب، آمادهسازی متون روایی مورد نیاز برای اقناع مخالف و استحکام عقیده موافق از دستاوردهای این نوشتار است.
Ghadir Khumm, as the most prominent Eid of the Islamic Ummah and the beginning of the guardianship of Imam Ali (as), is very important.There are so many narrations that have described the event of this Day, or are somehow related to Ghadir.These narrations are placed in different groups and form different types.The authors of Islamic texts, due to their interest in narrating the event of Ghadir, have quoted a number of these narrations in their books, including 'Imad al-Din Muhammad ibn Abul-Qasim al-Tabari (sixth century).The main question is how the great Islamic writers looked at the event of Ghadir, and reflected what narrations in explaining and promoting the Ghadir culture in their works.The typology of Ghadir narrations in this book, Bisharat al-Mustafa, will noticeably help to know Ghadir and all kinds of related issues thereof. In this article, which is organized in a descriptive-analytic method, will be shown the types of narrations about the virtue and actions of Ghadir, audience in Ghadir, Imam's contention about Ghadir, etc.
ملخص الجهاز:
نويسندگان متون اسلامي اعم از محدثان و مورخان بـا توجـه بـه ميزان علاقهي خـود بـه نقـل واقعـه ي غـدير تعـدادي از ايـن روايـات را در کتابهـاي خـود نقل کرده اند که عمادالدين محمد بن ابوالقاسم طبري (قرن ششم ) از آن جمله اسـت کـه کتـاب بشارة المصطفي را براي نشان دادن فضيلت شيعه و ش يعي ان و اعتقـادات ايشـان نگاشـته اسـت .
(همان :٣٦٣) همچنين از مواردي که امام امير المؤمنين عليه السلام ، مـردم بـه شـهادت دادن دربـاره ي واقعه ي غدير طلبيدند، حديثي است که عمادالدين طبري از ابوعلي طوسي از شـيخ طوسـي به سندش از ابي اسحاق عمر ذي مر و سعيد بن وهب از يزيد بن نقيع نقل کرده که گفتند: از علــي عليــه الســلام شــنيدم کــه در رحبــه ي کوفــه مــي گفــت : شــما را بــه خــدا سوگند ميدهم ، کـداميک از شـما در روز غـديرخم از رسـول خـدا(ص ) شـنيديد، آن سـخني را کــه وقتـي برخاســتند، فرمودنـد؟ در ايــن هنگـام ســيزده نفـر برخاســتند و شهادت دادند که پيامبر فرمـود: السـت أولـي بـالمؤمنين مـن أنفسـهم ؟ گفتنـد: آري اي رسول خدا(ص ).
از عمـويش ابوجعفر شـيخ صـدوق بـه اسـنادش از عبـدالله بـن فضـل هاشـمي روايـت کـرده انـد کـه امام صادق (ع ) از پدرش از پدرانش نقل کرده اند که رسول خدا(ص ) فرمود: روز غدير، بافضيلتترين عيدهاي امّت من است و آن روزي اسـت کـه خداونـد بـه مـن امر فرموده که به نصب برادرم علي بن ابي طالب به عنوان پرچم هدايت براي امـتم ، کـه پس از من به او هدايت شوند .