خلاصة:
مقوله حسابداری مدیریت از موضوعات با اهمیتی است که با تهیه و ارائه اطلاعات مفید درون سازمانی در حوزه های مختلف می تواند موجب خلق ارزش در سازمان شود. به دلیل تفاوت سطح بلوغ سازمانها (دوره عمر سازمان، اندازه سازمان، نگرش مدیریت، فرهنگ سازمان و ...) ناشی از بکارگیری «رویه های 14 گانه حسابداری مدیریت»، بلوغ بخش حسابداری مدیریت نیز همواره یکسان نبوده و متاثر از میزان رعایت «اصول چهارگانه جهانی حسابداری مدیریت» می باشد.
هدف مقاله حاضر تدوین مدل بلوغ حسابداری مدیریت است. برای این منظور، ابتدا مجموعه مفاهیم، عوامل، ابعاد کلیدی و شاخص های حسابداری مدیریت استخراج شد. سپس به منظور تائید مفاهیم، عوامل و شاخصها از 86 نفر از خبرگان و صاحبنظران حرفه حسابداری مدیریت با استفاده از نمونه گیری هدفمند، نظرسنجی گردید و دیدگاه آنها بررسی و داده های پژوهش با استفاده از نرم افزارSPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نهایتاً نیز با استفاده از «منطق مدل یکپارچه بلوغ قابلیت (CMMI)»، سطوح بلوغ تعیین گردید.
یافته های پژوهش نشان می دهد در مجموع برای پنج سطح بلوغ، 282 شاخص باید رعایت گردد تا سازمان، به بالاترین سطح یعنی «بهینه» رهنمون گردد. از مهمترین نتایج پژوهش می توان به تدوین ابزاری برای خود ارزیابی درون سازمانی به منظور کاهش اختلاف میان انتظارات سازمانها و اهداف استراتژیک آنها اشاره نمود.
The category of management accounting is one of the important topics that by providing and providing useful information within the organization in various fields, you can have the value of buying in the organization. Due to the difference in the level of maturity of organizations (organizational life, organization size, management attitude, organizational culture, etc.) from the use of "14 procedures of management accounting", the block of management accounting is not always the same and the variable of compliance with the "four principles of global accounting" Is managed. The purpose of this paper is to modify the management accounting maturity model. For this purpose, first a set of concepts, factors, key dimensions and management accounting indicators were extracted. Then, in order to confirm the concepts, factors and characteristics of 86 experts and experts in the management accounting profession using purposive sampling, a survey was conducted and their views were examined and research data were analyzed using SPSS software. Finally, maturity levels were determined using the Integrated Maturity Model (CMMI) logic. The research findings show that for a total of five levels of maturity, 282 indicators must be observed to guide the organization to the highest level, ie "optimal". One of the most important results of the research is to develop a tool for self-organization in order to change the differences between the expectations of organizations and the strategic goal.