خلاصة:
کسب وکارهای نوپا نقشی کلیدی در اشتغالزایی و افزایش تولید در اقتصاد مقاومتی دارند. در محیط ناپایدار امروز، کسب و کارهای نوپا برای موفقیت در برابر چالشهای محیطی و همنوایی با تغییرات و همچنین افزایش رقابتپذیری، چارهای جز بهکارگیری هوشمندی راهبردی به منظور بهرهمندی از اطلاعات محیط پیرامونی ندارند. هدف این پژوهش، ارائه الگوی هوشمندی راهبردی کسبوکارهای نوپا در بستر اقتصاد مقاومتی است. پژوهش حاضر کاربردی از نوع توصیفی و پیمایشی است. عوامل مؤثر بر هوشمندی راهبردی در دو بخش درون و برونسازمانی شناسایی و دستهبندی شدهاند. الگوی تدوین شده، با روش دلفی فازی اعتبارسنجی و اولویتبندی شده است. نتایج نشان داد که هوشمندی کسبوکار یا هوشمند درونی و هوشمندی رقابتی یا هوشمندی بیرونی دو بعد هوشمندی راهبردی کسبوکارهای نوپا هستند. پیشنهاد میشود مدیران از مفاهیم شناساییشده برای ایجاد و توسعه کسبوکارهای نوپا و افزایش هوشمندی آن برای کمک به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی استفاده کنند.
Start-ups play a key role in creating jobs and increasing output in a “Resistive Economy”. In today's unstable environment, start-ups have no choice but to acquire environmental information through “strategic intelligence” in order to succeed in the face of environmental challenges and adapt to change, as well as increase competitiveness. The purpose of this study is to provide a model of strategic intelligence for start-ups in the context of resistive economics.The present applied research is based on descriptive and survey method. Accordingly, the factors affecting strategic intelligence are identified and grouped in both internal and external contexts. Based on the study of theoretical foundations and comparison of previous studies, the initial model of research has been developed. The developed model has been validated and prioritized by Fuzzy Delphi Method(FDM). The results showed that business intelligence or internal intelligence and competitive intelligence or external intelligence are the two dimensions of strategic intelligence for start-ups. It is proposed that managers use the identified concepts to build and develop start-ups and increase their intelligence to help achieve the goals of a resistive economy.
ملخص الجهاز:
جدول شماره (١) خلاصه از مؤلفه هاي هوشمندي را در پژوهش هاي مختلف نشان ميدهد: ١٢٩ (به تصویر صفحه رجوع شود)جدول شماره (١) مؤلفه هاي هوشمندي در پژوهش هاي پيشين محقق / محققين نوع هوشمندي مورد مطالعه مؤلفه هاي هوشمندي دشامپز و ناياک ١ (١٩٩٥) هوشمندي رقابتي کتاب بازار، رقبا، فناوري بازار، رقبا، فناوري، راهبردي، روچ و سانتي ٢ (٢٠٠١) هوشمندي رقابتي مروري اجتماعي آلون و هيگينز ٣(٢٠٠٥) هوشمندي رقابتي مروري بازار، رقبا آلون و هيگينز (٢٠٠٥) هوشمندي سازماني مروري انساني، ساختاري، فناوري تجزيه و تحليل گابر٤ (٢٠٠٧) هوشمندي رقابتي بازار، رقبا، راهبردي، اجتماعي روش شناسانه مشتري (بازار)، رقبا، تأمين کننده ، کيو٥ (٢٠٠٨) هوشمندي رقابتي مديران آمريکايي منابع انساني، فناوري، اجتماعي - اقتصادي روندهاي بازار يا صنعت ، مشتري، کالوف و رايت ٦ (٢٠٠٨) هوشمندي رقابتي مروري تأمين کننده ، فناوري، اقتصادي، سياسي، مديريتي مشتري، رقبا، بين المللي، آديدام ٧ و همکاران (٢٠١٢) هوشمندي رقابتي شرکت هاي هندي اقتصادي، فناوري، تأمين کننده ، قانوني، اجتماعي-فرهنگي بخش وظيفه اي (مشتري، رقيب ، تأمين کننده ، قانوني، سازماني)، شرکت هاي دولتي ياپ ٨ و همکاران (٢٠١٣) هوشمندي رقابتي بخش عمومي (فناورانه ، اقتصادي، مالزي اجتماعي-فرهنگي، منابع انساني، جهاني) شرکت هاي حمل و ليو٩ و همکاران (٢٠١٣) هوشمندي رقابتي مشتري، رقبا نقل در ويتنام 1 Des champs & Nayak 2 Rouach & Santi 3 Alon & Higgins 4 Gabber 5 Qiu 6 Calof & Wright 7 Adidam 8 Yap 9 Luu ١٣٠ محقق / محققين نوع هوشمندي مورد مطالعه مؤلفه هاي هوشمندي شرکت هاي توليد ليو (٢٠١٦) هوشمندي رقابتي مواد شيميايي در رقبا ويتنام شرکت هاي بيمه اي هوش کسب وکار داخلي، هوش کريگور١ (٢٠١٠) هوشمندي راهبردي در آفريقاي جنوبي رقابتي خارجي، مديريت دانش هوشمندي رقبا، هوشمندي مشتريان ، هوشمندي بازار، بريدينگ ٢ (٢٠٠٠) هوشمندي رقابتي شرکت هاي خدماتي هوشمندي تکنولوژيکي و هوشمندي تأمين کنندگان شرکت هاي مصلح و همکاران (١٣٩٤) هوشمندي رقابتي بازار و رقبا دانش بينان در شيراز شرکت هاي تجاري بازاريابي، رقبا، فناورانه ، خاشعي و هرندي (١٣٩٤) هوشمندي رقابتي دانش بنيان ايراني اجتماعي، راهبردي سپهوند و شريعت نژاد شرکت هاي صنعتي هوشمندي رقابتي بازار، رقبا، فناورانه ، راهبردي (1394) استان لرستان سياه سراني و همکاران شرکت هاي دانش انساني، مالي، فناوري، مديريتي، هوشمندي رقابتي (1396) بنيان قانوني، رقبا، سياسي، بازار منابع انساني، منابع مالي، منابع فيزيکي، فرآيندهاي سازماني، شرکت هاي اطلاعاتي، رقبا، توزيع کنندگان ، حسيني و همکاران (١٣٩١) هوشمندي راهبردي استفاده کننده از تأمين کنندگان ، مشتريان ، نرم افزار هوشمندي اقتصادي، سياسي، اجتماعي - کسب وکار در ايران فرهنگي- فناوري، زيست محيطي منابع انساني، منابع مالي، منابع شرکت هاي دانش فيزيکي، فرآيندها، اطلاعات ، هرندي (١٣٩٦) هوشمندي راهبردي بنيان حوزه فناوري رقابتي، فناوري، اجتماعي، اطلاعات اقتصادي شرکت بيمه آسيا وحدتي و همکاران (١٣٩٦) هوشمندي راهبردي خرم آباد منابع انساني، رقبا، بازار، مشتريان 1 Kruger 2 Breeding ١٣١ ٢-٦.