خلاصة:
اهداف و زمینه ها: رشد هوشمند شهری، الگویی جامع نگر بوده، که سعی در هدایت رشد شهر ها با کمترین عواقب منفی دارد. پژوهش حاضر نیز با هدف سنجش وضعیت کنونی کلانشهر اهواز به لحاظ تناسب با شاخص های در دسترس رشد هوشمند شهری انجام یافته است.
روش شناسی: پژوهش پیش رو، از نوع کاربردی است که با رویکردی کمی- تحلیلی انجام یافته است. جامعۀ آماری پژوهش مناطق کلانشهر اهواز می باشد؛ که داده های مربوط به شاخص های 54 گانۀ رشد هوشمند شهری در مقیاس این مناطق و در چهارچوب 4 شاخص کالبدی- کاربری اراضی، اجتماعی- اقتصادی، دسترسی- حمل و نقل و زیست محیطی با استفاده از ترکیبی از آزمون های شاپیرو- دیلک، کولموگروف- اسمیرنف و t تک نمونه ای؛ و نیز ضریب پراکندگی و روش ویکور تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته ها: رشد انجام یافته در کلانشهر اهواز رشدی هوشمند نبوده است و مابین مناطق و نیز شاخص ها در این کلانشهر تفاوت وجود دارد. در ارتباط با تناسب مناطق کلانشهر اهواز با شاخص های رشد هوشمند شهری نیز، در شاخص کالبدی، منطقۀ 7 اول و منطقۀ 8 آخر؛ در شاخص اجتماعی- اقتصادی، منطقۀ 2 اول و منطقۀ 6 آخر؛ در شاخص دسترسی- حمل و نقل، منطقۀ 4 اول و منطقۀ 6 آخر؛ در شاخص زیست محیطی، منطقۀ 4 اول و منطقۀ 6 آخر و در شاخص تلفیقی، منطقۀ 4 اول و منطقۀ 6 آخر می باشد. همچنین وضعیت شاخص زیست محیطی نسبت به سایر شاخصها نامناسب تر می باشد. هر چند سایر شاخصها نیز دارای وضعیت مناسبی نیست.
نتیجه گیری: منطقۀ 6، و در میان شاخص های رشد هوشمند شهری، شاخص زیست محیطی نامناسب ترین وضعیت را دارا می باشند. همچنین شاخص دسترسی- حمل و نقل بیشترین اثر را بر کاهش فاصلۀ بین مناطق خواهد داشت، لذا ارتقاء این سه می باید در اولویت باشد.
Aims & Backgrounds: Smart urban growth is a holistic pattern, which tries to guide the growth of cities with the least negative consequences. The present study was conducted to assess the current situation of the metropolis of Ahvaz in terms of appropriateness to urban smart growth available indicators.
Methodology: The present research is an applied type that has been done with a quantitative-analytical approach. The statistical population of the study is regions of Ahvaz metropolis; The data related to 54 indicators of smart urban growth in the scale of these areas and in the framework of 4 criteria physical - land use, socio-economic, access - transportation and environment using a combination Shapiro-Dilek and Kolmogorov - Smirnov and single sample t; Index of dispersion and Vicor method were also analyzed.
Findings: Ahvaz has not had smart And there are differences between regions as well as indicators in this metropolis. In relation to the appropriateness of Ahwaz metropolitan areas with the indicators of smart urban growth, in the physical index, the first 7th region and the last 8th region; In the socio-economic index, zone 2 first and zone 6 last; In the access-transportation index, the first zone 4 and the last zone 6; In the environmental index, zone 4 is the first and zone 6 is the last, and in the integrated index, zone 4 is the first and zone 6 is the last. the situation of environmental criteria is more inappropriate than other criteria. However, other criteria are not in a good position.
Conclusion: Among the metropolitan regions of Ahvaz, region 6, and among the indicators of smart urban growth, the environmental index has the most unfavorable situation. Also, the access-transportation index will have the greatest effect on reducing the distance between regions, so improving these three is a priority.