خلاصة:
صنایع دستی عامل بسیار مهمی در توسعهی جوامع انسانی است و به نوعی نشانگر آداب و رسوم و سنن آنان است. در سالهای اخیر بازاریابی اینترنتی رونق بسیاری پیدا کرده است و تاثیر آن بر حوزههای مختلف صنایع دستی انکارناپذیر است. مطالعهی حاضر در راستای این هدف شکل گرفته است که تاثیر بازاریابی اینترنتی را بر درآمد شرکتهای صنایع دستی ارزیابی کند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. شیوه نمونه گیری به صورت احتمالی- تصادفی ساده بوده و اعتبار تحقیق از نوع اعتبار صوری با توافق داوران و متخصصان رشته مدیریت به دست آمده است. جامعه آماری تحقیق حاضر هنرمندان شرکتهای صنایع دستی اردبیل هستند. یافتهها حاکی از آن است که بین متغیرهای ترفیع، تماس یکایک، مبادله و تامین سفارش با متغیر درآمد رابطهی معناداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
مطالعهی حاضر در راستای این هدف شکل گرفته است که تأثیر بازاریابی اینترنتی را بر درآمد شرکتهای صنایع دستی ارزیابی کند.
مقدمه در نیم قرن گذشته صنایع دستی به عنوان یکی از زمینههای فعالیتهای فرهنگی اجتماعی و اقتصادی در جوامع مختلف عامل بسیار مؤثری در توسعه همه جانبه کشورهای در حال رشد به ویژه در مناطق روستایی شناخته شده است.
بنابراین پس از تولید محصولات، ضرورت دارد نسبت به بازاریابی جهت فروش نیز اقدام شود که در این زمینه میتوان از طریق فروشگاههای آنلاین صنایع دستی محصولات را با کمترین هزینه و زمان به فروش رساند.
یزدانی و یوسفی (1399) مطالعهای تحت عنوان بررسی رابطه قابلیتهای بازاریابی اینترنتی و رشد بازارهای صادراتی (مورد مطالعه شرکتهای صادرکننده کوچک تا متوسط شهر تهران) انجام دادهاند.
نتایج پژوهش نشان میدهد که بین استفاده از قابلیتهای بازاریابی اینترنتی و رشد بازارهای صادراتی رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد.
به طور کلی نتایج این بخش نشان میدهد میزان متغیرهای بازاریابی اینترنتی مرتبط با درآمد شرکتهای صنایع دستی در اردبيل بالا بوده و میانگین آنها نیز در حد بالایی قرار دارد.
پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که بازاریابی اینترنتی چه تأثیری بر میزان درآمد شرکتهای صنایع دستی دارد؟ برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است.
یافتههای به دست آمده از طریق پژوهش بر روی این گروه از افراد نشان میدهد که بین متغیر ترفیع با درآمد رابطه معناداری وجود دارد.