خلاصة:
نماز یکی از ارکان مهم دین اسلام می باشد که تاکید زیادی به اقامه و بر پا شدن آن در تمام مکان ها به خصوص مدارس به صورت جماعت شده است. از آن جایی که دانش آموزان در سنی هستند که علاوه بر والدین، از معلم خود الگو پذیری زیادی دارند و چون دوران طولانی زندگی خود را در مدارس سپری می کنند، مدارس یکی از مهم ترین مکان هایی است که دانش آموزان در آن می توانند اعتقادات خود را افزایش دهند از این رو بر پایی نماز در مدرسه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل و راهکار های جذب دانش آموزان به نماز جماعت می باشد. در این مقاله از روش های توصیفی، کتابخانه ای برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.
ملخص الجهاز:
عوامل و راهکار های جذب دانش آموزان به نماز جماعت آرش سلیمانی بابادی1، سید برزو جمالیانزاده2 1دانشجوی کارشناسی راهنمایی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان شهید ایزدپناه یاسوج (نویسنده مسئول) 2 دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، مدرس دانشگاه فرهنگیان چکیده نماز یکی از ارکان مهم دین اسلام می باشد که تاکید زیادی به اقامه و بر پا شدن آن در تمام مکان ها به خصوص مدارس به صورت جماعت شده است.
پیشینه پژوهش رعیتی و سایر همکاران در مقاله ای تحت عنوان بررسی عوامل موثر در جذب به نماز و مسجد در مدرسه از دیدگاه دانش آموزان(1396)، به این نتیجه رسیدند که بیان احادیه و قصص قرانی و حضور امام جماعت در نماز خانه مدرسه، رفتار و پوشش معلمان، حضور معلم در صف نماز جماعت، تشویق کلامی یا مادی معلم و نمازخانه جذاب در جذب دانش آموزان به نماز و حضور در مسجد تاثیر گذار است.
با توجه به نتایج این پژوهش توجه به نقش و روش های تربیتی خانواده و مدرسه که همواره از مهم ترین عوامل موثر در زمینه تربیت فرزندان و گرایش آنان به نماز و تعالی فرهنگی بوده است، بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.
ستایش فر در مقاله ای تحت عنوان توسعه فرهنگ اقامه نماز جماعت در مدارس(1395)، به این نتیجه رسیدکه در بخش دانش آموزی و فرزندان؛ بهترین شیوه های تشویق به نماز، به ترتیب اولویت عبارتند از: روش القایی غیر مستقیم به نماز؛ ارائه الگوی عملی برای نماز؛ معرفی و تشویق دانش آموزان برای برپایی نماز؛ روش الگویی والدین؛ اقامه نماز در منزل.