خلاصة:
هدف: این پژوهش با هدف تعیین وضعیت مطالعۀ متون ادبی در زنان خانهدار و شاغل شهر رشت انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع پیمایشی با ماهیت علّی- مقایسهای است که در آن به مقایسۀ وضعیت مطالعۀ متون ادبی در بین زنان خانهدار و شاغل شهر رشت پرداخته شده است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را زنان 25 تا 45 سالۀ شاغل و خانهدار شهر رشت تشکیل دادهاند که براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سالنامۀ آماری سال 1390 جمعیت این زنان 83082 نفر بوده است. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 382 نفر از این زنان به روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان حجم نمونۀ پژوهش در نظر گرفته شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل درونی مانند میزان مطالعۀ دوران کودکی و نوجوانی (25/71 درصد)، میزان مطالعۀ والدین (40/46 درصد)، احساس تمایل به مطالعۀ متون ادبی (05/77 درصد)، وضعیت تأهل و تمایل همسران زنان متأهل به مطالعه (40/52 درصد) ازجمله عوامل مؤثر در مطالعه به شمار میرود. همچنین نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین وضعیت اشتغال، تأهل و تحصیلات با مطالعۀ متون ادبی تفاوت معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: بهطورکلی نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که زنان خانهدار و شاغل شهر رشت، در عمل، مطالعة متون ادبی را جزو اولویّتهای اولیّة زندگی خود قرار ندادهاند اما در بعضی اوقات به مطالعة متون ادبی میپردازند.
Purpose: The purpose of this research was to determine the amount of reading literary texts in housewives and employed women. Methodology: Research method is based on survey with casual-comparative nature in which amount of reading literary texts in housewives and employed women in Rasht city is compared and data was gathered via questionnaire. The research population consisted of all housewives and employed women in Rasht city.According to the Statistical Center of Iran, the population of these women was 83082. Using Cochran formula and based on random sampling, 382 individuals in age range of 25-45 were selected as sample. Findings: Findings show that internal factors such as amount of reading during childhood and youth (71.25%), amount of parents’ reading (46.40%), feeling the need to study literary texts (77.05%), marital status and tendency of husbands toward reading (52.40%) are effective factors. Conclusion: Also results show that there is a significant difference between occupation status, marital status, and level of educations with the study of literary texts.