خلاصة:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر فناوری آموزشی دیجیتال بر بهبود کیفیت زندگی سالمندان زن شهر کرج انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی بود. جامعهآماریپژوهش شاملکلیه زنانسالمندان شهر کرج در سال 1398 بودند که 30 نفر از آنان به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. فناوری آموزشی دیجیتال بر روی گروه آزمایش در 8 جلسه 45 دقیقه ای اجرا گردید. برایگردآوریدادههاازپرسشنامهیاستانداردشدهکیفیت زندگی سالمندان لیپاد (1998) استفادهشد. فرضیه هابااستفادهازتحلیل کواریانس یکراهه و چندراهه آزمونشدند. نتایج:نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان داد که: فناوری آموزشی دیجیتال بر بهبود کیفیت زندگی و ابعاد آن (عملکرد جسمی، مراقبت از خود، افسردگی و اضطراب، عملکرد ذهنی، عملکرد اجتماعی، عملکرد جنسی و رضایت از زندگی) سالمندان زن شهر کرج تاثیر معنی داری دارد (p=0.05). بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از یافته های پژوهش باید زمینه آموزش های فناوری آموزشی دیجیتال در راستای بهبود کیفیت زندگی سالمندان فراهم گردد.
Introduction: The aim of present research was to determine the effect of digital educational technology on improving the quality of life of elderly women in Karaj. Method: This was quasi-experimental research. The statistical population of research included all elderly women in Karaj in 2019. 30 subjects were selected by available non-random sampling method and were divided into two groups of 15 experimental and control. Digital educational technology was implemented on the experimental group in eight forty-five-minute sessions. Data were collected using a standardized questionnaire of Lipad life quality for the elderly (1998). Hypotheses were tested using one-way and multivariate analysis of covariance. Results: The results of statistical tests showed that: Digital educational technology has a significant effect on improving the quality of life and its dimensions (physical performance, self-care, depression and anxiety, mental performance, social performance, sexual performance and life satisfaction) in elderly women in Karaj (p= 0.05). Discussion and conclusion: According to the results of research findings, the field of digital educational technology training should be provided in order to improve the quality of life of the elderly.