خلاصة:
دیپلماسی رسانهای از رسانهها در جهت ارتقای سیاست خارجی کشورها استفاده میکند و رسانه به مشابه ابزاری در دیپلماسی تلقی میشود که با استفاده از آن دیپلماتها و سیاستگذاران میتوانند نیات و مقاصد خود را به عنوان دیپلماسی، مورد محک و در معرض چالش های دیپلماتیک قرار دهد. اینترنت، امروزه جای نوارها و اعلامیههای چاپی را گرفته و ابزاری موثر و گسترده برای مبارزات سیاسی تبدیل شده است. در جریان انتخابات دهمین دورهی ریاست جمهوری در ایران و حوادث بعد از آن شبکه های اجتماعی توییتر، فیسبوک، یوتیوب و ... به مهمترین ابزار در دست دشمن برای مخدوش جلوه دادن اوضاع و هماهنگی میان مخالفان تبدیل شده بودن. پرداختن به نقش و کارکرد رسانهای اینترنت و شبکههای اجتماعی در حوادث انتخاباتی ایران و راهبردهای مقابله با فضای مجازی از مهمترین اهداف این مقاله است.
ملخص الجهاز:
نقش رسانهاي اينترنت و شبكههاي اجتماعي در انتخابات دهمين دورهي رياست جمهوري ايران (راهبردهاي مقابله با فضاي مجازي) سید علی مرتضوی امامی زواره 1 ، سارا جمالی 2 چكيده ديپلماسي رسانهاي از رسانهها در جهت ارتقاي سياست خارجي كشورها استفاده ميكند و رسانه به مشابه ابزاري در ديپلماسي تلقي ميشود كه با استفاده از آن ديپلماتها و سياستگذاران ميتوانند نيات و مقاصد خود را به عنوان ديپلماسي، مورد محك و در معرض چالش هاي ديپلماتيك قرار دهد.
بنابراين گسترش شبكههاي الكترونيكي ميتواند ارتباط افراد با ساير نقاط را به سادگي فراهم سازد و حتي در سازماندهي سياسي براي جريان هاي مختلف مورد استفاده قرار گيرد؛ چنان كه در جريان جنبشهاي اجتماعي نيز بسياري از اخبار و اطلاعات و حتي طرز به كارگيري روشهاي انقلابي بر روي شبكههاي اينترنتي و ماهوارهاي قابل رؤيت بود.
برخي اقداماتي كه غربيها و آمريكاييها با استفاده از فضاي اينترنت انجام ميدادند را ميتوان به صورت زير فهرست كرد: - قرار دادن نرمافزار پيشرفته ترجمه انگليسي به فارسي و بالعكس براي استفادهي عمومي كاربران ايراني از سوي شركت گوگل 1 به طوري كه با استفاده از اين نرمافزار كاربران ميتوانند مطالب سايتهاي انگليسي را به فارسي برگردانده و مطالعه كنند.
اگر چه توييتر يك سرويس بينالمللي است و تمام افراد از سراسر جهان به اين ابزار دسترسي دارند، اما پس از انتخابات رياست جمهوري سال 1388 در جمهوري اسلامي ايران به يكي از ابزارهاي جنگ نرم عليه نظام تبديل شد.