خلاصة:
بـا بررسـی هـای انجـام شـده در خصـوص سـیره حضـرت زینـب علیهاسلامو نقـش و جایـگاه ایشـان
در نهضــت کربــل، اهمیــت مســئولیت ســنگینی کــه پــس از شــهادت حضــرت اباعبــدال
الحســین علیه سلام بــه عنــوان ادامــه دهنــده نهضــت و پیــام رســان عاشــورا بــر عهــده داشــتند،
مشـخص میگـردد. حضـرت زینـب علیهاسلام بعـد از واقعـه کربـل و قیـام عاشـورا، نهضـت امـام
حسـین علیه سلام را بـا ایـراد خطبـه هایـی کـه در کوفـه و شـام داشـت، ادامـه دادنـد.
در ایـن مقالـه بـا عنـوان اصـول اعتقـادی در احتجاجـات حضـرت زینـب؟ بـا محوریـت
خطبــه کوفــه و شــام» ضمــن بیــان خطبه هــای حضــرت و نیــز موضوعــات مطــرح شــده در
آناصــول اعتقــادی مطــرح شــده در ایــن خطبه هــا بیــان خواهــد شــد.
ملخص الجهاز:
بـا مطالعـه و بررسـي متـن خطبـه حضـرت زینب (علیها سلام) و احتجاجـات حضـرت بـراي بيـان حـق و باطـل نمـودن باطـل بـه ايـن نتيجـه مي رسـيم کـه حضـرت در خطبه هايـي کـه در کوفـه ، شـام و در مجلـس يزيـد داشـتند، سـخنان خـود را بـا حمـد و ثنـاي الهـي و درود و صلـوات بـر پيامبــر؟ آغــاز نموده انــد، معرفــي پيامبــر ؟ و وظيف ــه اي کــه امــت در برابــر ايشــان و اهــل بيتـش دارنـد، همچنيـن معرفـي امـام معصـوم و نقـش و جايـگاه او، توجـه دادن بـه آثـار اعمـال در دنيــا و آخــرت ، آشــکار نمــودن اعمــال خباثــت آميــز بني اميــه و آگاه ســاختن مــردم و...
حضــرت زینب (علیها سلام) ضمــن اشــاره بــه قرابــت امــام حسـين (ع) بــا پيامبــر؟ و اثبــات جايـگاه و حقانيـت امـام حسـين (ع)، مف هـوم ايـن آيـه قـرآن را بـه مـردم کوفـه گوشـزد ميکنـد کــه خداونــد متعــال مــي فرمايــد: )شــوري ٢٣/٤٢)؛ بگــو: »مــن هيــچ پاداشــي از شــما بــر رســالتم درخواســت نميکنــم جــز دوست داشــتن نزديکانــم ] اهــل بيتــم [ علامه الميزان در ذيل اين آيه مي نويسد: مـراد از مـودت بـه قربـي ، دوسـتي خويشـاوندان رسـول خـدا؟ - کـه همـان عتـرت او از اهــل بيتــش باشــند- اســت و بــر طبــق ايــن تف ســير رواياتــي هــم از طــرق اهــل ســنت ، و اخبــار بسـيار زيـادي از طـرق شـيعه وارد شـده کـه همـه آنهـا آيـه را بـه مـودت عتـرت و دوسـتي بـا آن حضـرات ؟ تف سـير کـرده ، اخبـار متواتـري هـم کـه از طـرق دو طائف ـه بـر وجـوب مـودت اهـل بيــت و محبــت آن حضــرات رســيده ، ايــن تف ســير را تأييــد ميکنــد.