خلاصة:
نمایشنامة گوریل پشمالو یکی از جلوههای هنر اکسپرسیونیستی در نمایشنامهنویسی قرن بیستم با نگاهی سوبژکتیو دنیای
شخصیتی عصیانگر و فرودست به نام ینک از طبقة کارگر آمریکا را ترسیم میکند که در برابر صورت-بندیهای اجتماعی
طبقة سرمایهدار تاب نیاورده و به دنبال هویّت خود است. یوجین اونیل به عنوان نویسندهای تیزبین نسبت به دگرش
اجتماعی دهههای اخیر» فضای دو قطبی بورژوا - پرولتاریایی را خلق میکند که از یک طرفء طبقة بورژوازی و طرف
دیگر طبقهای است که باید حق خود را از بورژواها بگیرد. به پیامد این کنش معناداره «ینک» با «رگرسیون» به فرجام می
رسد. در طرف دیگر اکبر رادی در هاملت با سالاد فصل به تاسی از دگرشهای اجتماعی در دهة ۴۰ و ۵۰ ایران به
آفرینش این اثر دست میزند. رادی در این نمایشنامه با خلق شخصیت «پروفسور دماغ چخ بختیار» فروپاشی شخصیت و
رگرسیون وی را در برابر طبقة مسلّط اجتماعی به نمایش میگذارد. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از نظریات
انتقادی کارل مارکس» گرامشی, پولانی و دیگر منتقدان امر مدرن دو نمایشنامة گوریل پشمالو و هاملت با سالاد فصل را
با توجه به بستر فرهنگی به مثابه عملکردهای معنادار بازنمایی بررسی نماید و به تفاوتها و شباهتهای این دو اثر
بپردازد.
ملخص الجهاز:
بررسي تطبيقي «رگرسيون انساني » در نمايشنامه هاي گوريل پشمالو و هاملت با سالاد فصل در سازوکار «امر مدرن » تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٥/١٥ محمدرضا دبيرنيا١* تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٦/٢١ کد مقاله : ٢٠٣٤٩ چکـيده نمايشنامۀ گوريل پشمالو يکي از جلوه هاي هنر اکسپرسيونيستي در نمايشنامه نويسي قرن بيستم با نگاهي سوبژکتيو دنياي شخصيتي عصيانگر و فرودست به نام ينک از طبقۀ کارگر آمريکا را ترسيم مي کند که در برابر صورت -بندي هاي اجتماعي طبقۀ سرمايه دار تاب نياورده و به دنبال هويت خود است .
اين پژوهش بر آن است تا با استفاده از نظريات انتقادي کارل مارکس ، گرامشي ، پولاني و ديگر منتقدان امر مدرن دو نمايشنامۀ گوريل پشمالو و هاملت با سالاد فصل را با توجه به بستر فرهنگي به مثابه عملکردهاي معنادار بازنمايي بررسي نمايد و به تفاوت ها و شباهت هاي اين دو اثر بپردازد.
بخش عمدة کار مارکس تحليل تقسيم طبقاتي بنيادين در سرمايه داري بين صاحبان ابزار توليد (بورژوازي) و طبقۀ پرولتارياي فاقد مالکيتي است که بايد کار خود را براي زنده ماندن بفروشد.
يوجين اونيل براي مخاطب شرايطي را ترسيم ميکند که گويي کارگران کشتي همچون کل طبقه زيردست جامعه در قفس آهنيني که به دست طبقه سرمايه دار بنا شده است ، قرار دارند و در واقع نيروي کار آن ها خريده شده است .
٤-١- نام گذاري دو شخصيت همان طور که در قسمت قبل بررسي شد «ينک » نام مستعاري است که يوجين اونيل هوشمندانه بر شخصيت اصلي خود قرار ميدهد تا نشانه اي بينامتني بر ستيز طبقاتي در تاريخ آمريکا داشته باشد و ينک را به عنوان فردي بدوي که ميخواهد از طبقۀ کارگر بر طبقۀ سرمايه دار شورش کند، نشان ميدهد.