خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش های چندگانه گاردنر با خودباوری است، با روش
کمی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش دانشجویان رشته روانشناسی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره)-شهرری که شامل 2000 نفر در سال
تحصیلی 98-99 بود.تعداد 41 نفر به عنوان حجم نمونه 41(32 مرد،9 زن)بودند که
به صورت غیر تصادفی و در دسترس انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه های
خودباوری و هوش های چندگانه بود. روش آماری که در این پژوهش همبستگی پیرسون
بود. نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان داد که sig 0/009 از آلفای 0/05 کوچکتر
است، در نتیجه فرض صفر رد شده و فرض خلاف قبول میشود و در نتیجه به احتمال
95% رابطه معنادار است.
ملخص الجهاز:
بحث در پژوهشي که ما تحت عنوان رابطه هوش هاي چندگانه با خودباوري انجام داديم ديديم که بين اين دو متغيير رابطه معنا داري وجود دارد يعني هوش افراد ميتواند رو ميزان خودباوري آنها تاثير داشته باشد، در اين پژوهش رابطه هوش ميان فردي با خودباوري، رابطه هوش بدني جنبشي با خودباوري، رابطه هوش منطقي رياضي با خودباوري که فرضيه هاي فرعي ما بودند نيز معنا دار شد و اين بدين معنا است که اکثر افرادي که داراي هوش ميان فردي، بدني جنبشي و منطقي رياضي هستند از خودباوري خوبي برخوردار هستند، افرادي که از خودباوري بالايي برخوردار هستند کمتر دچار افسردگي ميشوند و اين افراد وابستگي کمتري به ديگران خواهند داشت ، حال افرادي هستند که با وجود هوشي که دارند ولي از عزت نفس و خودباوري پاييني برخوردارند، ما ميتوانيم با توجه به نوع هوشي که دارند از آنها بخواهيم در زمينه اي فعاليت کنند که مناسب آنها است و ميتوانند در آن موفق شوند، چه بسا تا زماني که افراد خود را نشناسند و با ويژگي ها و استعداد هاي خود آشنا نشوند دچار ضعف و عزت نفس پايين ميشوند، اکثر انسان هايي که داراي خودباوري بالايي هستند هوش خود را خوب درک کردند و توانسته اند در آن زمينه فعاليت کنند و گام بردارند.
com/Paper-KAUHEM٠١//https: [٦] حسين آبادي, زهرا و فاطمه فرزانه ، ١٣٩٧، بررسي ضرورت توجه به هوش هاي چندگانه در طراحي شهر پايدار، سومين کنفرانس بين المللي عمران ، معماري و طراحي شهري، تبريز، دبيرخانه دايمي کنفرانس -دانشگاه ميعاد با همکاري دانشگاه هنر اسلاميتبريز – دانشگاه خوارزمي-شهرکرد، -www.