خلاصة:
با توجه به اینکه پیشرفت تحصیلی مهم هم در فعالیت دانش آموزان و هم بر جامعه تاثیر مثبت میگذارد و رشد و تعالی هر
کشوری در دست جوانان آن کشور و نیروی دانشآموز آن کشور میباشد لذا این پژوهش با هدف تعیین رابطه کمال گرایی و
هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان دوره دوم شهرستان سیریک انجام شد. پژوهش از نوع
همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان دبیرستان دوره دوم شهرستان سیریک تشکیل دادند. تعداد ۳۰۵ دانش
آموز با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و دادهها با پرسشنامههای کمال گرایی هیل (2۰۰4)، هوش هیجانی بار
(۲۰۰۲) و پیشرفت تحصیلی ساعتچی به دست آمد و با روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شد که
نتایج نشان داد افزایش نظم و سازماندهی و هدفمندی دانش آموزان باعث افزایش پیشرفت تحصیلی آنها میشود. همچنین
می توان ادعا نمود که هوش هیجانی به عنوان یکی از سازههای مهم در پیشرفت تحصیلی نقش بسزایی در نظام تعلیم و
تربیت دارد.
ملخص الجهاز:
com چکيده با توجه به اينکه پيشرفت تحصيلي مهم هم در فعاليت دانش آموزان و هم بر جامعه تاثير مثبت مي گذارد و رشد و تعالي هر کشوري در دست جوانان آن کشور و نيروي دانش آموز آن کشور مي باشد لذا اين پژوهش با هدف تعيين رابطه کمال گرايي و هوش هيجاني با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستان دوره دوم شهرستان سيريک انجام شد.
تعداد ٣٠٥ دانش آموز با روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند و داده ها با پرسشنامه هاي کمال گرايي هيل (٢٠٠٤)، هوش هيجاني بار (٢٠٠٢) و پيشرفت تحصيلي ساعتچي به دست آمد و با روش آماري همبستگي پيرسون و رگرسيون تجزيه و تحليل شد که نتايج نشان داد افزايش نظم و سازماندهي و هدفمندي دانش آموزان باعث افزايش پيشرفت تحصيلي آنها مي شود.
تحصيلي ، دانش آموزان ، کمال گرايي، هوش هيجاني کليدواژه ها: پيشرفت 1 مقدمه پيشرفت تحصيلي به نتايج عملکرد در حوزه هاي فکري تدريس شده در مدرسه ، دانشکده و دانشگاه اشاره دارد و به عنوان شاخص آموزش فکري مهمترين پيش نياز رفاه فردي و اجتماعي است .
با توجه به اين مطالب در اين پژوهش ميخواهيم به اين سوال پاسخ دهيم که آيا بين کمال گرايي و هوش هيجاني با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره دوم دبيرستان شهرستان سيريک رابطه معنادار وجود دارد؟ فرضيه هاي تحقيق .
آزمون فرضيه هاي پژوهش فرضيه اول بين کمال گرايي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستان دوره دوم شهرستان سيريک رابطه وجود دارد.