خلاصة:
تعد الحقائب التعلیمیه إحدی الأدوات الحدیثه فی التعلیم وإحدی أنماط التقویم البدیل الذی أدّی استخدامها -حسب الکثیر من الدراسات- إلی تحسین التعلّم ورفع مستوی استقلالیه التعلّم والمهارات الذاتیه لدی الدارسین. من منطلق هذه الضروره، تحاول هذه الدراسه معالجه مدی فاعلیه استخدام الحقائب التعلیمیه فی تعلیم اللغه العربیه فی سیاق المدارس الثانویه الإیرانیه التی تقوم طرائقها التعلیمیه والتقویمیه علی أسالیب مألوفه مثل الاکتفاء بالتدریس المباشر للـکتاب والاختبارات النصفیه والنهائیه التی تهدف معظمها إلی إعداد التلامذه لاختبار دخول الجامعات. فهل تؤدّی توظیف الحقائب التعلیمیه التی تعتمد علی النشاطات الصفیه والمنزلیه المتعدده إلی تحسین تعلّم اللغه العربیه فی المدارس الثانویه الإیرانیه مقارنه مع الطریقه المألوفه؟ تمّ استخدام المنهج شبه التجریبی وتـﻜوّنت عیّنه الدراسه من 30 تلمیذاً فی الصف الحادی عشر فی فرع العلوم الإنسانیه فی مدرسه "رسالت الثانویه" و مدرسه "قلم سفید" بمدینه أصفهان. قدّمت ماده اللغه العربیه بتقنیه الحقیبه التعلیمیه للمجموعه التجریبیه فی مدرسه "قلم سفید" وبالطریقه التقلیدیه للمجموعه الضابطه فی مدرسه "رسالت". توصّلت الدراسه إلی أنّ ثمه فروق ذات دلاله إحصائیه بین المتوسّط الحسابی لصالح المجموعه التجریبیه التی خضعت لتقنیه الحقیبه التعلیمیه وهذا یدلّ علی فاعلیه استخدام التقنیه ودورها الإیجابی فی تحسین ماده اللغه العربیه فی مدرسه "قلم سفید" الثانویه.
کارپوشه ها یکی از ابزارهای جدید در اموزش و روش جایگزینی در ارزشیابی است که به کارگیری ان بر اساس بسیاری از پژوهش ها به بهبود یادگیری و افزایش استقلال و مهارت خود اموزی دانش اموزان منجر می شود. از این روی پژوهش حاضر تلاش دارد با تکیه بر روش شبه ازمایشی ، میزان تاثیر به کارگیری کارپوشه ها را در اموزش زبان عربی در بافت مدارس دبیرستانی ایران مورد بررسی قرار دهد. با توجه به این که روشهای اموزشی و ارزیابی بیشتر مدارس بر پایه روشهای شناخته شده سنتی از قبیل تدریس مستقیم کتاب و ازمونهای میان ترم و نهایی استوار است که هدف بیشتر انها اماده کردن دانش اموزان برای ازمون کنکور می باشد، این سوال مطرح است ایا کاربرد روش مبتنی بر کارپوشه های متکی بر فعالیت های کلاسی و منزلی متعدد، در مقایسه با روش سنتی به بهبود یادگیری زبان عربی در مدارس دبیرستانی ایران منجر می شود؟ نمونه پژوهش از 30 دانش اموز کلاس یازدهم رشته علوم انسانی در دبیرستان "رسالت " و "قلم سفید" واقع در شهر اصفهان تشکیل شده است . درس زبان عربی با روش کارپوشه برای گروه ازمایشی در مدرسه قلم سفید و با روش سنتی برای گروه کنترل شده در مدرسه رسالت ارايه شده است . یافته های پژوهش بیانگر این است که در میانگین نمرات دو گروه ازمایشی و کنترل شده تفاوت معنادار وجود دارد، و کار پوشه ها تاثیر مثبتی در پیشرفت تحصیلی گروه ازمایشی در مدرسه قلم سفید در مقایسه با گروه کنترل داشته است .
Portfolio is one of the new tools in educational systems and an alternative method in assessment whose application, based on many researches, results in better learning, independence enhancement as well as self-learning skill in students. Thus, this research intends to, considering experimental method, investigate the effects of portfolio application in Arabic language teaching in Iranian high schools. Since the educational and assessment methods in most schools are based on conventional ones such as teaching books directly to students and mid-term and final exams, intending mostly to prepare the students for the university entrance exam, a question arises as to whether applying portfolio based on various class and homework assignments can lead to the improvement in learning Arabic language in Iran compared to the conventional method. The sample research were conducted among 30 students of the eleventh grade –with humanity as major –in Resalat and Ghalam Sefid high schools located in Isfahan. Arabic lesson based on the portfolio method is administered for experimental group in Ghalam Sefid high school and another method –conventional one is administered for control group in Resalat high school. Results suggest that there is a meaningful difference between the two groups and portfolio has had a positive effect on educational improvement in the experimental group in Ghalam Sefid high school compared the control group in Rsalat high school.