خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدیریت بر مبنای ارزش به منظور ارتقای کیفیت آموزشی انجام شده است. مواد و روشها: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی برحسب نوع داده، کیفی (داده بنیاد) بود. نمونه آماری پژوهش، شامل خبرگان جامعۀ علمی دانشگاهی و متخصصان آموزش و پرورش به تعداد 20 نفر بودند که بر اساس نمونه گیری هدفمند، انتخاب شدند. از ابزار مصاحبه برای جمع آوری دادهها استفاده شده است. روایی و پایایی ابزار، با استفاده از معیارهای کیفیت (موثق بودن) سنجیده شد که مورد تایید قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر، کدگذاری نظری بود. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مولفه& های ارزشهای فردی، اجتماعی و راهبردی جزء مولفه های تشکیل دهنده مدیریت بر مبنای ارزشها به منظور ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس تهران هستند. همچنین معین شد که مولفههای فرهنگ، پویایی محیط، معلم، برنامه درسی و شیوه مدیریتی از جمله مولفههای تاثیرگذار بر مدیریت بر مبنای ارزشها در راستای ارتقای کیفیت در مدارس تهران هستند و عوامل اثرپذیر از اجرای این نوع مدیریت، ارتقای کیفیت، بالندگی و یادگیری مستمر میباشد. نتیجهگیری: بر اساس مستندات تئوریکی و پژوهشی که در حوزه این پژوهش صورت گرفت، غالب مطالعات به کیفیت آموزش در آموزش و پرورش پرداختهاند و مدیریت بر مبنای ارزش بیشتر در زمینه مطالعات تجاری و بازرگانی و در ارتباط با شرایط اقتصادی و کسب سود بیشتر انجام پذیرفته است. ضمن اینکه در این پژوهش الاش شده است با مرور مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان، مدلی جامع ارائه گردد و سازو کارها، تسهیلگرها و پیامدهای مدل را نیز شناسایی شوند.
Purpose: The present study aimed to identify value-based management in order to improve the quality of education.
Materials and Methods: The research method was applied in terms of purpose, qualitative in terms of data type (qualitative data). The statistical sample of the study included experts from the academic community and education specialists of 20 people who were selected based on purposive sampling. Interview tools were used to collect data. The validity and reliability of the instrument were measured using quality criteria (reliability) which were approved. The method of data analysis in the present study was theoretical coding.
Findings: The results of the study showed that the components of individual, social and strategic values are among the components of value-based management in order to improve the quality of education in Tehran schools. It was also determined that the components of culture, environmental dynamics, teacher, curriculum and management style are among the effective components on value-based management in order to improve quality in Tehran schools and the effective factors of this type of management are quality improvement, growth and continuous learning. is.
Conclusion: Based on the theoretical documents and research conducted in the field of this research, most studies have focused on the quality of education in education and management based on more value in the field of business studies and in relation to economic conditions and more profits. Has accepted. In addition to reviewing the theoretical foundations and interviewing experts, a comprehensive model is provided in this study and the mechanisms, facilitators and consequences of the model are identified.